کمبود منابع و انتخاب

کمبود منابع و انتخاب

منابع چیزهایی هستند که ما از آنها برای ساختن یا به دست آوردن وسایل مورد نیاز خود استفاده می‌کنیم.

منابع چیزهایی هستند که ما از آنها برای ساختن یا به دست آوردن وسایل مورد نیاز خود استفاده می‌کنیم و انواع مختلفی دارند: منابع طبیعی، منابع سرمایه‌ای و منابع انسانی.

منابع طبیعی: منابعی هستند که در طبیعت وجود دارند و برای ساختن محصول استفاده می‌شوند. مانند درخت، آب و خاک.

منابع انسانی: برای تولید کالا و خدمت از انسان‌ها و نیروی آنها استفاده می‌شود. به این منابع، منابع انسانی گفته می‎شود. مثل پزشک، دکتر، صندوق‌دار، کشاورز، کارگر کارخانه

منابع سرمایه‌ای: وسایلی هستند که از آنها برای تولید کالاها و خدمات دیگر استفاده می‌شود، مانند ابزارآلات، ماشین‌ها، تجهیزات را منابع سرمایه‌ای می‌گویند.

محدود بودن منابع و انتخاب

یک لحظه تصور کنید که محدودیت وجود نداشت و انسان‌ها می‌توانستند هرآنچه را که می‌خواستند داشته باشند، آیا دیگر کار و تلاش معنایی داشت؟ همانطور که می‌دانیم ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که محدودیت وجود دارد، بنابراین باید انتخاب کنیم و هر انتخاب هزینه فرصتی را در بردارد. نحوه انتخاب و استفاده از منابع محدود مسيله‌ای است که جوامع، خانواده‌ها و انسان‌ها با آن مواجه هستند.

سواد مالی عبارت است از توانایی فهم گزینه‌ها و تصمیم‌گیری با توجه به منابع محدود. این تصمیمات در آنچه فرد تولید یا مصرف، پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری می‌کند، اثر می‌گذارد. در معنایی وسیع‌تر، سواد مالی شهروندان یک کشور در ظرفیت تولیدی و استانداردهای زندگی آن کشور تاثیر می‌گذارد.

افراد دارای سواد مالی می‌فهمند که نمی‌توانند هر چه را می‌خواهند داشته باشند و اینکه ناچارند به‌دلیل محدودیت منابع، دست به انتخاب بزنند. این تصمیم‌ها نیازمند تحلیل و مقایسه هزینه‌ها و فواید گزینه‌های مختلف است. هر تصمیم هزینە فرصتی به‌بار می‌آورد؛ یعنی از چیز ارزشمندی باید دست کشید. همە تصمیم‌ها از میان دو گزینە متفاوت گرفته نمی‌شود؛ بعضی از تصمیم‌ها میان‌زمانی‌اند؛ یعنی تصمیم‌گیری میان دو دورە زمانی مختلف مانند تصمیم‌گیری دربارە اینکه پول چه زمان در حساب بانکی گذاشته شود و چه زمان برای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر مردم باید هر روز تصمیمات مالی مختلفی بگیرند. پیشرفت‌ پرسرعت فناوری و ارتباطات، اطلاعات بیشتری را در اختیار مردم قرار داده است تا با استفاده از آنها تصمیم‌گیری کنند و نیز کالاها و خدمات بیشتری در اختیارشان گذاشته است تا از میان آنها دست به انتخاب زنند.

افراد اگر دانش مالی نداشته باشند، بیشتر طعمە کلاهبردای و سوءاستفاده‌های اعتباری می‌شوند و در خصوص تصمیم‌های مهمی چون خرید خانه، پس‌انداز پول برای ادامه تحصیلات، تامین مالی برای خرید خودرو و برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی بیشتر دست به انتخاب‌های نادرست و تصمیم‌گیری‌های اشتباه خواهند زد.

با یادگیری سواد مالی می‌توان انتخاب‌های بهتری داشت و تصمیم‌گیری‌های مالی بهتری گرفت.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد