تکرار سیگنال‌های متناقض در بازار ارز / دلار در هفته آینده گران می‌شود یا ارزان؟

تکرار سیگنال‌های متناقض در بازار ارز / دلار در هفته آینده گران می‌شود یا ارزان؟

بازار ارز هفته گذشته با سیگنال‌های خبری متناقضی مواجه بود. سیگنال‌هایی که قدرت یکدیگر را خنثی کرده و دست آخر نتوانستند تغییر افزایشی یا کاهشی محسوسی در نرخ ارز ایجاد کنند. حالا هم به نظر می‌رسد قرار است بازار این هفته با تکرار این ماجرا آغاز شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز شنبه دلار با حدود 200 تومان کاهش قیمت در صرافی ملی هفته را آغاز کرد. روز یکشنبه یکباره حدود 700 تومان کاهش داشت، کاهشی که تا روز دوشنبه هم ادامه یافت. بر این اساس روز دوشنبه بازار با قیمت 24 هزار 188 تومان پایان یافت.

روز سه‌شنبه همان روزی بود که بازار از چند هفته پیش انتظارش را می‌کشید چرا که قرار بود ایران تصمیم خود مبنی بر خروج یا باقی ماندن در پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی را اعلام کند. انتظارها این بود که با خروج ایران دلار به طور ناگهانی افزایش یابد اما این خبر با سیگنال دیگری همراه شد که تاثیر آن را خنثی کرد.

دقیقا در همین روز ريیس کل بانک مرکزی از رایزنی با برخی کشورها برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران خبر داد و حتی اعلام کرد گفتگوها با کره‌جنوبی و ژاپن موفقیت‌آمیز بوده است. با این خبر جلوی افزایش شدید قیمت ارز در روز سه شنبه گرفته شد و بازار آن روز با نرخ 24 هزار و 642 تومان پایان یافت.

از بعد از آن هم بانک‌ مرکزی تلاش بسیاری کرد تا با دادن اخبار مختلف از پول‌های بلوکه شده، فضای بازار را برای معامله پرریسک نگه دارد با این حال برخی از فعالان بازار در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کردند که بازار توجه چندانی به این دست سیگنال‌های کاهشی بازارساز ندارد چرا که وعده بانک مرکزی در ماجرای ارزهای بلوکه شده همان آزموده‌ای است که دوباره آزمودنش خطاست.

پیش از این هم بازارساز با دامن زدن به اخبار مربوط به آزادسازی ارزهای ایران در کشورهای مختلف بارها در بازار جوی به راه انداخته و نرخ را چند روزی پایین نگه داشت اما دست آخر باز هم فنر دلار رها شده و به جای سابقش بازگشته بود چراکه ارزی وارد کشور نشد.

آخرین قیمت رسمی بازار برای این هفته 24 هزار و 821 تومان اعلام شده است. این درحالی است که نرخ ارز در بازار آزاد هفته را صعودی و با نرخ حدودا 25 هزار و 400 تومان به پایان رساند.

سیگنال‌های هفته آینده

شب گذشته ایسنا گزارش داد که شبکه رادیویی KBS واشنگتن با انتقال بخشی از دارایی‌های ایران از بانک‌های کره جنوبی به سويیس موافقت کرده است. البته این منابع قرار نیست به صورت ارزی وارد کشور شود بلکه احتمالا از طریق کانال بشر دوستانه سويیس و در قالب دارو و تجهیزات به ایران برسد.

از سوی دیگر هم با اخباری که روز جمعه از واشگنتن رسید به نظر می‌رسد وضعیت پیچیده مذاکرات بین ایران و آمریکا باز هم دچار گره‌های بیشتری شده است. چرا که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که امریکا از سایر کشورها خواسته تا ایران را به دلیل تشدید فعالیت‌های هسته‌ای در شورای حکام آژانس جهانی انرژی اتمی محکوم کند. علاوه بر این، در همین روز امریکا بخشی از مواضع گروه‌های مورد حمایت ایران در سوریه را مورد حمله قرار داده است.

در این شرایط مسیر حرکت نرخ ارز در هفته پیش رو چه خواهد بود؟

ادامه وضعیتی متناقض برای دلار

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، معتقد است باز هم به بازار ارز اخبار متناقض رسیده و احتمالا وضعیت پنج‌شنبه ادامه پیدا کند.

او می‌گوید: از یک سو امریکا به مواضع گروه‌های مورد حمایت ایران در سوریه حمله هوایی داشته و این اهمیت دارد چون این اولین حمله هوایی از سوی دولت بایدن بوده، از سوی دیگر هم دولت امریکا به کره جنوبی مجوز داده تا بخشی از پول ایران را آزاد کند.

به باور او با این که از این طریق ارزی به کشور وارد نمی‌شود اما به هر حال خبری مثبت برای بازار تلقی می‌شود. بنابراین روز شنبه این دو خبر احتمالا یکدیگر را خنثی می‌کنند. این درحالی است که اگر هر یک از این دو خبر در غیبت دیگری بود تاثیر خودش را در بازار می‌گذاشت.

او با بیان این که روز جمعه در معاملات غیررسمی نرخ نه جهش آنچنانی داشت نه پایین آمد، ادامه می‌دهد: پایان هفته گذشته تقاضا در بازار وجود داشت اما میزان تقاضا جهش نداشت، گمان می‌کنم بازار این هفته هم با همین مقدار تقاضا آغاز شود.

افسری عنوان می‌کند: امکان تغییر کانال قیمتی چندان وجود ندارد مگر این که روز دوشنبه خبر خاصی برسد. روزهای دوشنبه به علت بازگشایی بازارهای جهانی و مشخص شدن نرخ درهم، اونس طلا و نرخ تبدیل دلار به یورو روز مهمی است. برای مثال آخر هفته گذشته قیمت انس طلا نزولی شد، با نزولی شدن نرخ اونس ارزش ریال تقویت می‌شود.

به گفته این کارشناس اگر روز دوشنبه در بازارهای جهانی قیمت اونس بالا برود یا نرخ درهم افزایشی شود در داخل هم قیمت ممکن است بالا ‌رود اما اگر این اتفاق نیفتند به نظر نمی‌رسد چیزی آرامش بازار را بهم بزند.

مطالعه بیشتر: چرا بازار به اخبار خوب واکنش نشان نمی‌دهد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد