خاموشی های برق برای دولت قبلی دردسر ساز می شود؟

خاموشی های برق برای دولت قبلی دردسر ساز می شود؟

چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اجرای طرح تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو دولت روحانی موافقت کردند.

قطع شدن برق همزمان با گرمای بی سابقه هوا، برای مردم کلافه کننده و برای صنایع آزار دهنده و سبب خسارت می‌شود. طبیعتا همه حساس می شویم که چرا این مضیقه پیش آمده و دنبال مقصر می گردیم. بعضی دنبال راه حل می گردند و برخی دیگر، کلافگی و ناراحتی را بروز می دهند.

میزان مصرف، میزان تولید و شبکه توزیع، سه متغیری است که می تواند در پدید آمدن این چالش موثر باشد. شدت بی سابقه گرما، بالغ بر 10 هزار مگاوات، بر مصرف برق افزوده و همین موجب فشار بر شبکه توزیع (از مدار خارج شدن برخی نیروگاه ها) می شود.

متاسفانه در زمینه توسعه نیروگاه ها، دولت آقای روحانی پایین ترین سهم را در مقایسه با دولت های قبلی داشته و به تعهدات خود طبق برنامه ششم توسعه عمل نکرده است. این در حالی است که اگر به سیاست های کلی "اقتصاد مقاومتی (ابلاغ شده در سال 92) اهتمام می شد، اکنون باید به شکل پایدار، مازاد تولید برق داشتیم و از صادرات آن درآمد ارزی کسب می کردیم. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

ایجاد ظرفیت جدید تولیدی در حوزه انرژی‌

حسین حسین‌زاده دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: نگرانی مردم از قطعی و کمبود برق در تابستان یک امر طبیعی است. در همین راستا وزیر نیرو و معاونین وزارتخانه برنامه‌شان را در کمیسیون تشریح کردند. ظرفیت‌های مختلفی که در حوزه بهینه‌سازی و افزایش پلکانی تعرفه‌های برق و همچنین ایجاد ظرفیت جدید تولیدی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، برق آبی و سیکل ترکیبی‌داریم گواه بر این است که کمترین قطعی برق را داشته باشیم.

وی افزود: هرچند که ما در فصل گرما افزایش سالیانه مصرف برق را داریم. اما امیدواریم با برنامه‌هایی که آقای محرابیان وزیر نیرو ارايه داده‌اند قطعی برق به کمترین میزان خود برسد. برنامه‌های گوناگونی نیز در حوزه برق و انرژی وجود دارد. مخصوصا در بحث صرفه جویی، در همین راستا صنایع موظف به تولید برق خواهند بود.

تحقیق و تفحص مجلس از وزارت نیروی دولت روحانی

وی در مورد تحقیق و تفحص مجلس از وزارت نیروی دولت روحانی اظهار کرد: تحقیق و تفحص حق طبیعی نمایندگان و ذات قانون‌گذار است. در حوزه وزارت نیرو هم قرار شد از وضعیت ایجاد نیروگاه های برق که در برنامه‌های توسعه ششم اجرا نشده است، تحقیق و تفحصی صورت بگیرد. امیدواریم هرآنچه که صلاح کشور است، رخ دهد. و با قانون جدیدی که مانع زدایی از صنعت برق است و با تسهیلاتی که در اختیار نیروگاه ها و سرمایه گذاران قرار دارد، بتوانیم کاری کنیم که مردم دغدغه برق را در تابستان نداشته باشند.
چندی پیش بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اجرای طرح تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو درخصوص ظرفیت‌های نیروگاهی صنعت برق کشور با 160 رای موافق، 29 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

در همین رابطه علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجد سلیمان در مورد طرح مذکور بیان کرده بود که با بررسی عملکرد دولت‌های 3 دهه گذشته کشور در زمینه توسعه صنعت حیاتی برق، مشخص است که دولت‌های یازدهم و دوازدهم کمترین توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی را داشته‌‍ است این امر در تمام مصادیق،اعم از ساخت نیروگاه ازسوی شرکت‌های داخلی،نحوه جذب سرمایه وتنظیم قرارداد، بهره ‌برداری ازنیروگاه‌ها، نطارت برهزینه‌های این بخش و سایر مواردی که مر قانون برعهده وزارت نیرو نهاده است آشکار است و عدم انجام تکالیف در این بخش با زنجیره‌ایی ازمعضلات در نیروگاههای بزرگ مقیاس، نیروگاه‌های تولید پراکنده و نیروگاه‌های تجدید پذیر با مسايل مشترک میان آنها و یا مسايل خاص هر کدام از انواع نیروگاه مشکل ساز شده است.

برای نمونه مطابق با مواد 44، 45، 48، 49و 50 قانون برنامه ششم توسعه،دولت موظف بودزمینه ی صدور موافقت اصولی برای ایجاد نیروگاهها با بازدهی55 تا 60 درصد،تهیه طرح جامع انرژی درسال اول برنامه، افزایش توان تولید برق تا 25هزارمگاوات،تشکیل بازار منطقه ایی برق و افزایش 5 درصدی سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را اجرایی سازد که بررسی‌های اولیه حاکی از عدم اجرای تکالیف یاد شده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد