طالبان طالب نفت ایران شد / سرنوشت آب خاورمیانه...

طالبان طالب نفت ایران شد / سرنوشت آب خاورمیانه...

جمالی نوبندگانی نماینده مجلس دهم گفت: به عقیده من هر چه روابط با افغانستان و هر دولتی در همسایگی ایران حسنه باشد، حل...

«طالبان» خوب یا بد تبدیل به یکی از خریداران نفت ایران شد، حال آنکه برخی می گویند نباید جایگاه سیاسی این کشور که البته هنوز به ثبات نرسیده را با مراودات اقتصادی در یک رده قرار بدهیم. اینکه بتوانیم به افغانستان نفت بفروشیم، در شرایط تحریمی ایران از دید برخی اقتصاددانان و کارشناسان گامی رو به جلو محسوب می شود، برای بررسی بیشتر ابعاد این مراودات با محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مجلس دهم به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

فروش نفت به طالبان گامی مثبت است

محمدجواد جمالی نوبندگانی پیرامون تاثیرات احتمالی فروش نفت به طالبان در روابط ایران و افغانستان اظهار کرد: تمام دولت ها باید سیاست هایی کلی داشته باشند، این سیاست ها که می تواند اجتماعی و فرهنگی باشد، گسترش روابط با همسایگان است. در رابطه با افغانستان می توان گفت، بسیاری از مسايل دو کشور بر روی هم تاثیر گذار هستند. جنگ سی چهل ساله افغانستان میلیون ها افغانی را وارد ایران کرده است و آنها تاثیر گذاری خود را داشتند. ما هم تاثیر گذاری هایی بر روی آن طرف داشتیم.

وی افزود: در حال حاضر واقعیت این است که فعلا طالبان حاکم است و سیطره کاملی بر جغرافیای افغانستان دارد. البته درست است که از نظر سیاسی هنوز طالبان عضوی از جامعه جهانی نیست اما امورات فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مردم افغانستان به دست طالبان حل می شود. در حال حاضر ما تحت تحریم و تحت فشار های اقتصادی هستیم و به دنبال مجاری مختلفی برای کاهش و رفع تحریم ها هستیم. فروش نفت به کشور همسایه برای ما فرصتی محسوب می شود و با توجه به اینکه ترانزیت طالبان چندان زیاد نیست و بحث های بیمه ای کمتری دارند، در شرایط فعلی ما به عنوان بازار هدف است. مساله ای منفی تلقی نمی شود و در دنیای اقتصاد کمتر به مسايل ایديولوژیک پرداخته می شود. اینکه چه تفکری حاکم باشد یا نه چندان مساله نیست و همین روابط اقتصادی می تواند روابط دو کشور همسایه را به سمت کاهش تنش ها و گرفتن امتیازات بیشتر هدایت کنیم.

مشکل آب میان ایران و افغانستان قابل حل است

نوبندگانی هم چنین با اشاره به معضلاتی که میان ایران و افغانستان در مورد آب و حق‌ابه است، تاکید کرد: اینکه گفته می شود، جنگ های آینده جنگ آب است؛ چندان بی ربط نیست. امروز مشکل آب حتی در اروپا نیز خود را نشان می دهد. بسیاری از مسايل ژيوپولتیک موجود بر مبنای آب است. اتفاقات خاورمیانه و مشکلات جنوب لبنان و مسايلی که اسرايیل برای رودخانه لیتانی بوجود آورده است. بحث های آب در عراق و سوریه که با سد هایی بر روی رودخانه فرات بود و همچنین مشکلاتی که برای رود نیل بوجود آمده است. مشکلاتی در ارتباط با رودخانه های مرزی در کشور ما و مسايلی که از دیر باز وجود داشتند، همه امروز برجسته است.

وی ادامه داد: در همین راستا باید بدانیم که مشکلات هیرمند  به دهه 50 بر می گردد. سدی که جدیدا روی رودخانه هیرمند زده می شود به نام سد کمال خان است، شروع سیاست گذاری های این پروژه از سال 54 بود. به دلایل مختلف و عدم ثبات و نبود مدیریت متشکل و جنگ ها در افغانستان این اقدامات امروز شکل واضح تری به خود گرفته و احتمالا طالبان برای تکمیل این سد اقدام می کند. شاید وجود سد چندان مشکل ساز نباشد اما حقآبه ای که از طریق این سد داده خواهد شد، موضوعی مهمتر است. ما امروز در داخل مشکلات زیست محیطی بسیاری در رابطه با سد ها داریم و این بحث نیز می تواند مشکلات دیگری را به دنبال داشته باشد.

نماینده مجلس دهم تاکید کرد: به عقیده من هر چه روابط با افغانستان و هر دولتی در همسایگی ایران حسنه باشد، حل این معضلات آسان تر خواهد بود. این مشکل نیز 50 ساله است و با روابط حسنه راه حل در دسترس خواهد بود.

نوبندگانی در پایان گفت: روابط کشور ها داری مولفه های مختلفی است. یکی از مشکلات اساسی در کشور ما مشکل گرد و غبار است که چند ماه از سال غرب و جنوب غرب کشور را درگیر می کند. حتی تا تهران و شهرهای شمالی کشور پیش می آید. از این منظر کشور آسیب می بیند و چه بیماری هایی که در این رابطه گریبانگیر مردم است. مراکز پزشکی و بهداشتی ما را درگیر کرده است. ریز گرد ها با تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات مشکلات فراوانی برای کشور ایجاد می کند. بخشی از این مشکل به دلیل سد سازی های متعدد در کشور ترکیه است. قطعا ما نگران و ناراحت هستیم. ایران و سوریه و عراق به طور مستقیم از این مساله آسیب دیده اند. انتظار می رود در روابط فی ما بین به این نکات اشاره شود. معمولا این مسايل به شکل مستقیم به روابط سیاسی و ارتباطات بین کشور ها صدمه نمی زند، چون روابط سیاسی فراتر از این مسايل است. مولفه های گوناگونی دارد. یکی از مسايل دخیل در این موضوع مسايل زیست محیطی آب است. اگر روابط ما در سایر مسیر ها پیشرفت داشته باشد این قضایا می تواند قابل حل باشد. روابط بین دو کشور تنها در یک موضوع خلاصه نمی شود. اگر در سایر حوزه ها خود را قوی کنیم، مساله آب هم قابل حل خواهد بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد