اگر «فاطمی امین» نباشد، بورس به کدام سمت می رود؟ / تضعیف بازار، در صورت دادن کارت قرمز به وزیر صمت

اگر «فاطمی امین» نباشد، بورس به کدام سمت می رود؟ / تضعیف بازار، در صورت دادن کارت قرمز به وزیر صمت

یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی پیامدهای ناشی از استیضاح احتمالی وزیر صمت پرداخته و عملی شدن این طرح در مجلس یازدهم را به ضرر بازار سرمایه دانست.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛اخبار رسیده از مجلس شورای اسلامی، از آغاز پروسه استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم، توسط لطف‌الله سیاهکالی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز حکایت دارند. به‌نظر می‌رسد که حواشی ایجاد شده پیرامون آزادسازی قیمت ‌خودرو، اصلی‌ترین علت کلید خوردن فرآیند استیضاح فاطمی‌امین است. استیضاح وزیر صمت، به دلیل وابستگی شدید بازار سرمایه و صنایع کشور، می‌تواند بر آینده بورس تاثیرگذار باشد.

چه چیزی فاطمه امین را به لبه پرتگاه برد؟

سیدحمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین به تشریح آینده بازار سرمایه، در صورت استیضاح وزیر صمت پرداخت.

وی در ابتدا با تاکید بر علت این تصمیم مجلس گفت: ممکن است فاطمی امین، به علت مزایایی که در اختیار بازار سرمایه قرار داده استیضاح شود یا اختلافاتی که باعث زیان به بورس شده، دلیل استیضاح وی باشد. در هر صورت، به نظر نمی‌رسد که این استیضاح به سرانجام برسد. زیرا کارنامه وزرا هنوز مشخص نشده‌اند و جا برای دفاع از عملکرد چهار ماهه آن‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به این که در این مدت، فاطمی امین در جهت برداشتن قیمت‌گذاری دستوری قدم گذاشته و موافق آزادسازی قیمت‌ها در بخش‌های متفاوت بوده است، تداوم حضور ایشان به نفع بازار سرمایه است. از طرفی برنامه‌های جایگزین احتمالی فاطمی امین در وزارت سمت، مشخص نیست و ابهامات زیادی پیرامون این مسيله وجود دارد.

آینده بورس پس از کارت قرمز فاطمی امین

این کارشناس بازار سرمایه، در ادامه اذعان کرد: به نظر می‌رسد استیضاح فاطمی‌امین، می‌تواند از دو جنبه بر بازار سرمایه اثر بگذارد؛ اول آن که احتمال ایجاد فاصله میان مجلس و دولت را افزایش می‌دهد و این موضوع می‌تواند به نوبه خود اثری منفی بر بازار سرمایه داشته باشد.

میرمعینی افزود: از سوی دیگر نمی‌توان گفت که عملکرد فاطمی امین کاملا در راستای حفظ منافع بازار سرمایه بوده، اما تصمیمات و سیاست‌های وی تا جای ممکن از تولید و صادرات حمایت کرده و حداقل در این مدت، اقدامی که به ضرر بازار سرمایه باشد، انجام نگرفته است. به این ترتیب ممکن است استیضاح فاطمی امین به زیان بازار سرمایه تمام شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد