خبر مهم برای قیمت دلار / «به زودی به مذاکرات هسته‌ای بر می‌گردیم»

خبر مهم برای قیمت دلار / «به زودی به مذاکرات هسته‌ای بر می‌گردیم»

«ایران به زودی به مذاکرات متوقف شده هسته‌ای در وین بازمی‌گردد.» این مهم‌ترین خبری است که شب گذشته وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد. خبری مهم برای معامله‌گران بازار ارز. حالا باید دید آیا این گفته جدید وزیر امور خارجه، بازار ارز را وارد فاز انتظار می‌کند یا معامله‌گران به این خبر توجه نمی‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته وزیر امور خارجه فرانسه هشدار داده بود «زمان به نفع ایران نیست.» خبری که نشان می‌داد ایران باید زودتر به مذاکرات هسته‌ای برگردد. حالا امیر عبدالهیان گفته ایران به زودی به مذاکرات ترکیه بر می‌گردد. اما زمان آن را مشخص نکرده است.

برعکس هفته گذشته که سخنان وزیر امور خارجه فرانسه یکی از دلایل افزایش قیمت دلار بود، سخنان روز گذشته عبدالهیان می‌تواند اثر معکوس بر بازار بگذارد و قیمت دلار را کاهش دهد و یا حداقل مانع رشد بیشتر دلار شود.

درخواست آزادسازی 10 میلیارد دلاری

اما عبدالهیان در سخنان شب گذشته خود به نکته دیگری هم اشاره کرده و آن درخواست آزادسازی 10 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در دیگر کشورهاست.

او گفته در جریان سفرش به نیویورک «مقام‌های آمریکایی تلاش کردند خیلی از کانال‌ها را باز کنند و به یک شکلی تماسی با من بگیرند و پیام‌هایی را منتقل کنند. به یکی از کسانی که حامل پیام بود گفتم … اگر نیت واقعی دارند بخشی از اموال ما مثلا 10 میلیارد دلار از دارایی‌های مربوط به خود ما را در بانک‌های خارج از کشور را آزاد یا با کشور برگردانند.»

درخواست آزادسازی 10 میلیارد دلار از منابع ارزی در حالی است که برخی از گزارش‌ها می‌‌گوید کل درآمد نفتی ایران سال گذشته 5 میلیارد دلار بوده است.

تحریم‌ها درآمد نفت ایران را به شدت کاهش داده و ایران در تامین منابع ارزی خود با مشکل مواجه است.

مشکلات ارزی دولت جدید

تا جایی که برخی از معامله‌گران بازار ارز گفتند دستور ابراهیم ريیسی برای توقف واردات برخی از کالاها به دلیل کمبود منابع ارزی است و ایران ترجیح می‌دهد منابع ارزی اندک خود را صرف واردات کالاهای اساسی کند نه کالاهایی که مشابه آن در بازار وجود دارد.

از طرف دیگر محدودیت منابع ارزی و کسری بودجه دولت به گونه‌ای است که برخی می‌گویند دولت از محل نوسانات نرخ ارز، تامین درآمد می‌کند.

اقتصادنیوز در گزارشی نوشته بود دست پر بازارساز برای اثرگذاری بر نرخ ارز باز است و احتمالا بانک مرکزی در تلاش است که از طریق ایجاد شوک در بازار، ارزهای خود را در قیمت بالا بفروشد. به عبارتی این نقشه بانک مرکزی برای دلار است. اینکه با افزایش قیمت، دلارهای خود را با قیمت بالاتر بفروشد و با کاهش قیمت، دلارهای مردم را با قیمت کمتری بخرد.

تاکنون در دولت روحانی شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین برگزار شد. اما همزمان با آغاز انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت ريیسی مذاکرات متوقف شد و هنوز از سر گرفته نشده است.

قرار بود مذاکرات وین در تاریخ 30 شهریور از سر گرفته شود که نشد.

مطالعه بیشتر: نقشه بانک مرکزی برای دلار / افزایش قیمت دلار تعمدی است؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد