کاهش قدرت خرید مردم، مرغ را ارزان کرد

کاهش قدرت خرید مردم، مرغ را ارزان کرد

ريیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با اعلام این خبر گفت: معمولا در اوایل مهر و آبان و با شروع مدارس قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند. مردم برای اینکه بتوانند کیف و کفش مدارس فرزندان خود را بخرند، مجبورند برخی اقلام خوراکی را از سفره‌های خود حذف کنند.

تجارت‌نیوز: افزایش نرخ تورم باعث شده مردم برخی اقلام را جایگزین دیگر کالا‌ها کنند. هر چند مصرف گوشت و برنج از اقلام ضروری است، اما در برخی از ماه‌های سال برای تهیه کالا‌های ضروری مجبورند از اقلام خوراکی بزنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف گوشت، برنج و لبنیات ایرانیان کاهش داشته است. در چند ماه اخیر قیمت گوشت آن قدر بالا رفته بود که طبق ادعای برخی مسيولان، مردم تخم مرغ را جایگزین گوشت مرغ کردند.

با شروع فصل مدارس حالا، اما خبر می‌رسد مصرف مرغ کاهش پیدا کرده است. به طوری که قیمت هر کیلو مرغ نسبت به روز‌های پایانی تابستان بین شش تا هفت هزار تومان ارزان شده است!

ريیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ با اشاره به وضعیت بازار به تجارت‌نیوز گفت: قیمت مرغ به کیلویی 30 هزار تا 32 هزار تومان رسیده است. معمولا در ماه‌های مهر و آبان به دلیل تحمیل شدن برخی هزینه‌ها، مردم خرید برخی کالا‌ها را از سفره خود حذف می‌کنند.

محمد یوسفی توضیح داد: قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و حتی در ماه صفر که برخی مردم نذورات می‌دادند امسال از توزیع آن به نوعی صرف نظر کردند.
مرغداران می‌گویند دوباره روند توزیع نهاده دامی کاهش پیدا کرده است. دولت قول داده وضعیت خوراک مرغ را ساماندهی کند، اما با آن که روند واردات افزایش داشته و چند محموله به تهران رسیده است، اما کمبود خوراک دوباره در مرغداری‌ها دیده می‌شود.

بارگیری نهاده‌ها دوباره از بندر کند شد. به گفته ريیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ، کرایه حمل و نقل نهاده‌ها همچنان گران است. برخی از رانندگان با مرغداران برای افزایش قیمت کرایه به تفاهم نمی‌رسند و متاسفانه دولت هم زورش به راننده‌ها نمی‌رسد.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 97، شرایط اقتصادی به گونه‌ای بوده که هفت دهک جامعه نتوانسته‌اند کالری مورد نیاز خود را تامین کنند. نرخ تورم سالانه در شهریور1400، به 45,8 درصد رسیده است. اما تورم خوراکی‌ها از این هم بیشتر است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به 61.6 درصد رسیده است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد