بازدهی بلند مدت بازار سرمایه مشکلی ندارد / از تحقیق و تفحص مجلس استقبال می کنیم

بازدهی بلند مدت بازار سرمایه مشکلی ندارد / از تحقیق و تفحص مجلس استقبال می کنیم

مجید عشقی گفت: بحث تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در مجلس مصوب شده که می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، مجید عشقی بخشی از ناپایداری شرایط بورس را مربوط به تصمیماتی دانست که در سطح کلان و بدون توجه به اقتضایات و اصول حاکم بر بازار سرمایه اتخاذ می شود.

رییس سازمان بورس گفت: این موضوع دیگر در اختیار سازمان بورس نبوده و لذا ضروری است با اخذ نظرات سازمان بورس در تصمیم‌گیری‌ها، منافع حدود 60 میلیون نفر سهامدار نیز لحاظ شود.

وی در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص اینکه چرا بازار بورس با یک مصاحبه یا توییت کاملا بهم می ریزد، اظهار کرد: این موضوع لزوما ایراد نیست بلکه در تمام دنیا نیز این موضوع وجود دارد. مانند همین هفته که بازار رمزارزها با بیان مطلبی از سوی چین در مورد بیت کوین‌ها بلافاصله بهم ریخت.

عشقی با تاکید براینکه بازار سرمایه ذاتا یک بازار ریسکی است و سود آن تضمین شده نیست، افزود: بازدهی بلند مدت بازار بورس مشکلی ندارد و روندآن مثبت است.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: سیل نقدینگی ورودی به بازار در سال گذشته تخریب‌هایی را به همراه داشت که البته باید در آن زمان کنترل می‌شد و اگر تخلف هایی در آن دوره صورت گرفته باید بررسی و برخورد شود. اکنون نیز بحث تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در مجلس مصوب شده که می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی سازمان بورس حمایت از سهامداران خرد و درشت است، بیان کرد: برای عمل به این وظیفه باید دو کار اصلی نظارت بر عملکرد ناشران و سلامت معاملات انجام شود که اکنون در دستور کار ما قرار دارد.

عشقی در تعریف بحث نظارت بر ناشران تصریح کرد: فعالیت شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس و منتشرکنندگان اوراق تامین مالی و سهام در بورس باید کاملا شفاف شود و در این راستا سازمان بورس به شرکت ها اعلام کرده، باید صورت های مالی خود را در موعد مقرر و به طور صحیح تحویل دهند و در انتشار اطلاعات نیز تخلف نکرده و افشای اطلاعات را به صورت کاملتر و دقیق‌تر انجام دهند.

رییس سازمان بورس اظهار کرد: نظارت بر ناشران تاکنون به درستی انجام شده و براساس آمار شش ماه گذشته تاکنون 99.5 درصد شرکت‌ها گزارش های خود را در موعد مقرر در سامانه کدال بارگذاری کرده اند.

وی اولویت بعدی سازمان بورس را افزایش کیفیت گزارشات دانست و گفت: اکنون سازمان بورس در حال بررسی موضوع کیفیت گزارشات است به نحوی که گزارشات اعلامی حاوی اطلاعات معنادار و صحیحی برای اتخاذ تصمیم درست از سوی سهامداران باشد.

عشقی وظیفه دیگر سازمان بورس را نظارت بر معاملات برشمرد و ادامه داد: برخی مباحث مطروحه در این خصوص در رسانه‌ها و از سوی برخی اشخاص غیرمنصفانه و برخلاف واقع است. البته می‌پذیریم که یکسری نقایص در امر نظارتی بورس وجود داشته اگرچه نقص هم نیست. زیرا به یکباره بازاری با وجود 100 تا 200 هزار کد فعال سهامداری به 60 میلیون کد سهامداری رسید که بیشتر از 15 میلیون نفر از آنها فعال هستند و طبعا باید نحوه و نوع نظارت در بازار 200 هزار نفری با بازار 15 میلیون فعال و 50 میلیون سهامدار عدالت متفاوت باشد.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: در کنار اصلاحات ساختارهای حقوقی و قانونی، ساختار نظارتی نیز باید بصورت مستمر اصلاح شود و ما عزم جدی در خصوص اصلاح و ارتقاء ساختار نظارت بر معاملات داریم. بحث بسیارمهم دیگر در سازمان بورس پاسخگویی به سهامداران و راهنمایی آنها و ارتقای سواد رسانه‌ای است که در دستور کار قرار دارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد