شفافیت قراردادهای بانکی عایدی بورس را بالا می‌برد

شفافیت قراردادهای بانکی عایدی بورس را بالا می‌برد

کارشناس بازار سرمایه گفت: الزام ثبت قرارداد بانک‌ها، باعث کاهش عایدی سرمایه‌گذاران سیستم بانکی نسبت به بورس می‌شود.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با الزام بانک‌ها به بارگذاری قرارداد‌ها و ثبت کلیه عملیات و محاسبات وام‌های بانکی (جهت کنترل بهتر نرخ سود) اظهار کرد: زمانی که یک فرد از سیستم بانکی تسهیلاتی را دریافت می‌کند یک قرار داد بین بانک، دریافت کننده تسهیلات و ضامن منعقد می‌شود که در این قرارداد همه اطلاعات در رابطه با نوع قرارداد شکل و میزان نرخ سود مشخص است.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در سال‌های اخیر موضوعی مطرح بود که مشخص نیست برخی از بانک‌ها چگونه نرخ سود را تعیین می‌کنند. یعنی بیان می‌شد با نرخ 18 یا 20 درصد تسهیلات می‌دهند، اما بعضا در برخی موارد این نرخ بیشتر می‌شد و یا اگر بازپرداخت به تعویق می‌افتاد به آن نرخ سود مرکب یعنی بر روی بهره، بهره‌ای دیگر تعلق می‌گرفت.

او در ادامه اظهار کرد: حال این طرح مصوب مبتنی بر این است که یک سامانه الکترونیکی طراحی و پیاده سازی شود که در آن سامانه قرارداد‌های تسهیلات به صورت شفاف توسط بانک‌ها ثبت و درج شود که این موضوع سبب می‌شود که دیگر راه گریزی برای بانک‌ها وجود نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد:این موضوع ثبت قرارداد‌ها طراحی و تصویب شده است، اما این که چه میزان می‌تواند موثر باشد نیازمند زمان است. به هر حال بانک‌ها برای حفظ منافع خودشان با توجه به قدرتی که هم دارند می‌توانند اقداماتی داشته باشند که این مورد نظارت درست و دقیق را می‌طلبد. البته باید بیان کرد که الویت‌های مهم تری نیز در سیستم بانکی مانند بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی وجود دارد که شاید این مورد نسبت به مورد دیگر درجه اهمیتی کمتری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر گذاری این اقدام بر بازار سرمایه اظهار کرد: حقیقت امر اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع و تاثیر آن بر بازار سرمایه نگاه کنیم شاید این موضوع یکی دو روز تاثیرات هیجانی بر بازار بگذارد، اما بعید است که در بلند مدت و میان مدت تاثیر بنیادی عمیقی بر بازار سرمایه و بورس داشته باشد.

بیشتر بخوانید

  • سایت tsetmc قبل از بسته شدن بازار در دسترس قرار می گیرد

او در ادامه گفت: اما از نظر تيوری به این شکل است که با توجه به شرایط فعلی سیستم بانکی بعضا برخی از بانک‌ها، سود‌های بالاتری از مصوب شورای پول و اعتبار دریافت می‌کردند. این طرح بیانگر این است از این به بعد سود‌های بیشتر دریافت یا پرداخت نخواهد شد در نتیجه عایدی سیستم بانکی نسبت به بازار سرمایه مقداری کاهش پیدا می‌کند و در ظاهر به طور نسبی جذابیت بازار سرمایه افزایش خواهد یافت و ممکن است که بانک‌ها مقداری از وجوه خود را به سوی بازار سرمایه روانه کنند و بازار رشد کند. از سوی دیگر بسیاری از بنگاه‌های بورسی از طریق تسهیلات بانکی طرح‌های تولیدی خود را اجرا می‌کردند. این موضوع و این سامانه مانع از پرداخت سود بیشتر و مرکب می‌شود که به این ترتیب بخشی از هزینه‌های عملیاتی بنگاه‌ها کم و حاشیه سود آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. البته این موضوع در جهت رشد بازار سرمایه است. اما در مجموع خیلی بنیادی نیست.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد