کنترل دستوری بر صنایع مختلف با اعطای ارز 4200 تومانی

کنترل دستوری بر صنایع مختلف با اعطای ارز 4200 تومانی

ارز 4200 تومانی نوعی رانت است که هدف از اختصاص آن به برخی از صنایع ایجاد کنترل بر آنها بود و تاثیر متفاوتی را در صنایع دریافت کننده این ارز ایجاد کرد.

داود رزاقی، مدیر عامل تامین سرمایه نوین به حذف ارز 4200 تومانی و تاثیر آن بر صنایع مختلف بورسی اشاره کرد و به پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: مساله ارز 4200 تومانی به دلیل مطرح بودن موضوع حذف آن از سال‌های گذشته، اثر روانی خود را بر روی کالاها گذاشته و معاملات بازار سهام از مدت‌ها قبل با این اتفاق کنار آمده است.

وی اظهار کرد: با توجه به پیشخور شدن اثر این اتفاق در بازار، نمی‌توانیم با حذف قطعی ارز 4200 تومانی شاهد تاثیر آن بر سهام شرکت‌هایی باشیم که جزو دریافت کنندگان این ارز بودند.

رزاقی یادآور شد؛ صنایعی مانند دارویی، لاستیک، کشاورزی، قندی ها و دامپروری از جمله صنایعی هستند که متاثر از حذف ارز 4200 تومانی می‌شوند.

مدیر عامل تامین سرمایه نوین افزود: در بیشتر این موارد، قیمت محصولات این صنایع به صورت دستوری تعیین می‌شود و حال حذف ارز 4200 تومانی می‌تواند تاثیر مثبتی بر این صنایع بگذارد.

وی سپس گفت: اکنون بحث انرژی هم مطرح است که ممکن است در این میان حوزه انرژی با افزایش قیمت همراه شود که این اتفاق باعث تاثیر منفی بر صنایعی می‌شود که در حال دریافت انرژی ارزان هستند و سایه دولت بر سر آن صنایع از جمله فولاد وجود دارد.

رزاقی با بیان اینکه ارز 4200 تومانی نوعی رانت است که هدف از اختصاص آن به برخی از صنایع ایجاد کنترل بر آنها بود، افزود:  اعطای ارز 4200 تومانی تاثیر متفاوتی را در صنایع دریافت کننده این ارز ایجاد کرد.

مدیر عامل تامین سرمایه نوین با بیان اینکه ارز 4200 تومانی شامل همه محصولات و کالاها نبود، ادامه داد: با توجه به اینکه فقط گروه خاصی از کالاها مشمول دریافت این ارز بودند؛ شاهد تاثیر معکوس این ارز در بازار و وجود تورم بودیم.

وی سپس گفت: به نظر می‌رسد حدف ارز 4200 تومانی اثر چشمگیری بر قیمت کالاها نداشته باشد، اما ممکن است از بعد روانی به دلیل حذف قیمت‌های دستوری بودن برخی از این قیمت‌ها تا حدودی شاهد تاثیر مثبت این اتفاق در برخی از صنایع باشیم.

رزاقی افزود: امیدواریم هر چه سریع‌تر نرخ ارز 4200 تومان به نرخ بازار تبدیل شود زیرا این اقدام باعث می‌شود به جای آنکه سود وارد جیب دلالان و واسطه گران شود، به مدار تولید برگردد.

مدیر عامل تامین سرمایه نوین گفت: این موضوع باید مورد توجه باشد که حذف ارز 4200 تومانی به عنوان یکی از دلایل تاثیرگذار بر عملکرد شرکت‌ها، روند معاملات سهام آنها در بازار و شاخص بورس را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: دلایل دیگری که ممکن است در کنار حذف احتمالی ارز 4200  تومانی روند این بازار را تحت تاثیر قرار دهد، بحث پیوستن به پیمان شانگهای است که حوزه اقتصادی و تجاری کشور را متاثر کرده و می تواند منافعی را برای کشور به همراه داشته باشد و این اقدام در مساله ترانزیت، نفت، واکسن و محصولات غیرنفتی تاثیر گذار است.

رزاقی در پایان گفت‌وگوی خود با "سنا" افزود: اکنون در کنار دو مساله حذف ارز 4200 تومانی و نیز موضوع پیمان شانگهای، بحث برجام هم مطرح است بنابراین نمی توان موضوع حذف ارز 4200 تومانی را به صورت جداگانه بررسی کرد.

*خبرنگار: دنیا زنوزی

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارايه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه مدیران رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد