جذاب‌های نیمه اول از منظر بنیادی و تکنیکال

جذاب‌های نیمه اول از منظر بنیادی و تکنیکال

بخش عمده بازار سرمایه ما از قیمت های جهانی تاثیر می پذیرد و با توجه به وضعیت بازارهای جهانی، سهم های کامودیتی محور در 6 ماهه آینده پتانسیل رشد خواهند داشت.

به گزارش بورس نیوز، روند بازار سرمایه به متغیرهایی همچون نرخ ارز، قیمت جهانی کامودیتی ها، نرخ تورم و نیز نرخ بهره بانکی بستگی دارد. شاخص کل بورس تهران در سالی که قیمت‌های جهانی پر نوسان بود و تورم سنگینی بر دوش اقتصاد کشور سنگینی می‌کرد، رشد 155 درصدی داشت؛ حال‌آنکه در این مسیر آن‌قدر فرازوفرود داشت که بسیاری از سهامداران خرد و تازه‌وارد متحمل زیان بیش از 50 درصدی شدند.

علی ابتهاج کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار ارز در سال جاری بیان کرد: ابهام اخبار مربوط به برجام و احتمال زمان‌بر بودن توافق سیاسی، دورنمای ذهنی شوک منفی به بازار ارز و کاهش نرخ دلار را هم مبهم کرده است. ضمن اینکه به‌صورت کلی، اعتقادی به کاهش پایدار نرخ ارز و دلار کمتر از 20 هزار تومان ندارم؛ چراکه حتی اگر گشایشی در وضعیت سیاسی کشور اتفاق بیفتد، تقاضای انباشته‌شده برای واردات، مجال کاهش نرخ ارز نخواهد داد. علاوه بر این، کاهش شدید نرخ ارز، ریسک خروج سرمایه را هم به دنبال دارد و همین موضوع می‌تواند سبب افزایش تقاضا در بازار ارز شده و مانع از کاهش محسوس نرخ ارز شود. همچنین کسری بودجه دولت و تورم انتظاری هم در تحریک تقاضای بازار ارز موثر خواهد بود. با این شرایط، میانگین نرخ دلار در 6 ماهه اول سال 1400 قطعا بیش از 20 هزار تومان خواهد بود.

وی در ادامه در پیش‌بینی قیمت‌های جهانی کامودیتی ها در 6 ماهه آتی گفت: وضعیت بازارهای جهانی، مطلوب است و شاخص‌های رشد اقتصادی چین و رشد تقاضای کامودیتی ها در پساکرونا سبب رشد قیمت‌های جهانی شده است. به نظر می‌رسد نفت خام برنت در بازه زمانی بلندمدت، پتانسیل رشد دارد و در تحلیل‌ها می‌توان نفت خام برنت را در محدوده 60 الی 65 دلار لحاظ کرد. قیمت جهانی مس در کانال 8 هزار دلار منطقی است و اعداد بالاتر شاید پایدار نباشد. به لحاظ تکنیکالی "روی" هم در محدوده 3 هزار دلاری منطقی است و اگر "روی" از مقاومت 3300 دلاری عبور کند، حتی پتانسیل لمس قیمت‌های بالاتری را هم دارد.

ابتهاج افزود: به هر حال بخش عمده بازار سرمایه ما از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌پذیرد و با توجه به وضعیت بازارهای جهانی، سهم‌های کامودیتی محور در 6 ماهه آینده پتانسیل رشد خواهند داشت. البته ممکن است روند فرسایشی این بازار و بی‌اعتمادی ناشی از سیاست‌های نادرست در بازار سرمایه، منجر به رفتارهای محتاطانه‌تر سرمایه‌گذاران شده و شاهد فرسایش زمانی در سهم‌های این گروه‌ها هم باشیم. ازآنجاکه صنایع بزرگ و کامودیتی محور، بیشترین تاثیر را بر شاخص کل دارند؛ شاخص کل بورس به لحاظ تکنیکالی کف 1 میلیون و 50 هزار واحدی داشته و ممکن است در محدوده 1 میلیون و 270 هزار واحدی، مدتی شاخص کل در نوسان باشد؛ ولی روند کلی شاخص کل را صعودی ارزیابی می‌کنم و به نظر می‌رسد با عبور شاخص کل بورس از مقاومت 1 میلیون و 270 هزار واحدی، بازار بانشاط‌تری خواهیم داشت. نکته اینجاست که چالش‌های پیش روی این بازار عمدتا از جنس چالش‌های سیاسی و مدیریتی است. در فضای اقتصادی کشور، مسيولان اصلی بازار پول و بازار سرمایه، در رسانه‌ها به اظهارنظر پرداخته و به‌نوعی یکدیگر را می‌کوبند، جالب نیست و فضای کلی بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مادامی‌که اختلاف‌نظرها و تشتت آرا مرتفع نشده، رسیدن بازار سرمایه به ثبات هم کمی دشوار است. سرمایه‌گذاران از حواشی و بحران گریزان‌اند و حتی در صورت تمایل به ورود به این بازار، عده‌ای ترجیح می‌دهند تا آرام شدن فضای اقتصادی کشور، تامل کنند و این عوامل، بازار سرمایه را دچار فرسایش زمانی کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ارزندگی بخشی از سهم‌های بازار، اظهار کرد: بخشی از سهم‌های بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری ارزنده هستند. ولی جذابیت سرمایه‌گذاری بستگی به چشم‌انداز آینده تورم، قیمت‌های جهانی، نرخ ارز، طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها و... دارد. ولی نکته اینجاست که باید با نگاه میان‌مدت و بلندمدت بازار سرمایه را بررسی کرد و با این نگاه، قطعا بسیاری از گروه‌های بازار سرمایه ارزنده هستند. فراموش نکنید در چند ماه گذشته، باوجود شیب صعودی قیمت‌های جهانی، بازار سرمایه ما افت کرده و این افت، بازار سرمایه را جذاب‌تر می‌کند.

وی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: از منظر تکنیکال و بنیادی، به ترتیب اولویت، سهم‌های گروه کانه‌های فلزی، فلزات اساسی، شیمیایی و همچنین فرآورده‌های نفتی برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند. اکثر شرکت‌های این گروه‌ها، شرکت‌های سودساز بوده و چشم‌انداز مثبتی پیش رو دارند. البته در گروه بانکی هم سهم‌های ارزنده‌ای وجود دارد، ولی به علت چالش‌های سیاسی و FATF ، این سهم‌ها تحت‌فشار قرار دارند. ولی همین موضوع، پتانسیلی برای گروه بانکی است و شاید در صورت بروز گشایشی در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور، بانک‌ها با تحولی جدی روبرو شوند. صنعت خودرو نیز مشکلات مالی متعددی داشته و افت زیادی کرده؛ اما چه‌بسا این گروه هم در صورت گشایش سیاسی و آزادسازی نرخ محصولات، از معضلات مالی رهایی یابد. سیمانی‌ها هم احتمالا با آزادسازی نرخ، تحرک خواهند داشت. ضمن اینکه اتفاقاتی مثل افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها هم می‌تواند در بعضی تک سهم‌ها، جذابیت ایجاد کند. البته در هر گروه، برخی سهم‌ها هم پر ریسک هستند و در سرمایه‌گذاری‌ها باید هر سهم موردبررسی قرار بگیرد. علاوه بر این، ریزش احتمالی قیمت‌های جهانی تحت تاثیر اتفاقی خاص(هرچند که با شرایط فعلی دور از تصور است) یا تصمیمات خاص دولت و... می‌تواند ریسک‌هایی متوجه صنایع بورسی کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در توصیه به متولیان بازار سرمایه و سیاست‌گذاران اقتصادی و دولتمردان گفت: هر تصمیمی باید در جای خاص اتخاذ شود و برخی اظهارنظرها یا سیاست‌ها نباید رسانه‌ای شود. حداقل انتظار می‌رود دولت یکپارچه باشد و شاهد شکاف و اختلاف‌نظر در تیم اقتصادی دولت نباشیم. این روند قطعا به بازار سرمایه آسیب می‌رساند. بازار سرمایه و بازار پول می‌بایست در کنار هم تقویت شوند و تخریب بازار سرمایه به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.


بیشتر بخوانید:

شرط تعادل بورس در سال 1400

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد