بازهم ترکیدگی لاستیک هواپیما و ادعاهای متناقض

بازهم ترکیدگی لاستیک هواپیما و ادعاهای متناقض

ترکیدن لاستیک هواپیما آن هم در فرودگاه مشهد یکی از سوانح هوایی پرتکرار در ماه‌های اخیر است که به گفته مدیر روابط عمومی این فرودگاه، معتقد است که باند این فرودگاه هیچ مشکلی ندارد.

به گزارش ایسنا، سوانح هوایی در ماه‌های گذشته بیشتر از قبل به گوش می‌رسد و در این میان یکی از پرتکرارترین حوادث ترکیدن لاستیک هواپیماست که سازمان هواپیمایی را هم بر آن داشت تا گزارش توصیه‌نامه ایمنی جداگانه‌ای در این باره بنویسد و منتشر کند. توصیه‌نامه‌ای که عواملی مرتبط با فرودگاه‌ها، ایرلاین‌ها و تعمیر و نگه‌داری هواپیماست.

دیروز باز هم لاستیک هواپیما بويینگ 737 سپهران در فرودگاه مشهد ترکید و حسن جعفری مدیر روابط عمومی فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد در این باره به ایسنا گفت: پرواز شماره 4310 شرکت هواپیمایی سپهران که با 130 مسافر از تهران عازم مشهد بود، پس از فرود در فرودگاه مشهد و خزش به سمت پارکینگ، در هنگام تاکسی دچار نقص فنی شد.

وی با اشاره به اینکه تمامی مسافران در سلامت به کامل به سر می‌برند، افزود: باند فرودگاه هیچ مشکلی ندارد و اگر باندهای فرودگاه مشهد مشکلی داشت، این هواپیما در باند دچار نقص فنی می‌شد. این هواپیما تمام طول باند یعنی 4 کیلومتر را طی کرده و در هنگام خزش به سمت پارکینگ دچار نقص فنی شده است.

گر چه در این حادثه به گفته حسن رضایی‌فر –ريیس کمیسیون بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری- هم اعلام کرد که در این حادثه مشکل فنی در والو (منفذ تامین باد) لاستیک هواپیما بوده است و ارتباطی با باند هواپیما نداشته است؛ اما اشکال در سطوح پروازی یکی از عواملی بود که در آخرین گزارش سازمان هواپیمایی کشوری در ترکیدن لاستیک هواپیما به آن اشاره شده است.

در این گزارش که البته قبل از حادثه روز گذشته فرودگاه مشهد، منتشر شده، اینگونه آمده است که تمامی حوادث ترکیدگی چرخ‌ها در باند اصلی (13 چپ/31 راست) به وقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارش‌های بررسی حوادث سازمان نشان می‌دهد که کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگی‌هایی نیز بوجود آورده که لاستیک چرخ‌های هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل می‌سازد. پس از وقوع سانحه خروج از باند هواپیمای 83MD شرکت هواپیمایی زاگرس در سال 1394 و حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمای 737B شرکت هواپیمایی سپهران در سال 1400، توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد (قدرت ترمزگیری و رنگ‌آمیزی) صادر شده که با توجه به اظهارات مدیران فرودگاهی، به دلیل زمان‌بر بودن و حجم زیاد پروژه، تاکنون موفق به اقدام اصلاحی نشده‌اند.

و از سوی دیگر محمد محمدی بخش –ريیس سازمان هواپیمایی کشوری-  نیز پیش از این حادثه در پاسخ به سوالی درباره اینکه یکی از مشکلات و عوامل ترکیدگی لاستیک هواپیما، سطوح پروازی است که در حال حاضر از 10 فرودگاه بین المللی تنها دو تا فرودگاه گواهی دارند و اغلب این حوادث در فرودگاه مشهد رخ می‌دهد، اعلام کرد:  سطوح پروازی دارای اشکال در حال ترمیم است و دستورات لازم برای اصلاح آن را اعلام کردیم.

حالا باید دید با وجود اعلام مشکل از باند فرودگاه مشهد، چرا مسيولان این فرودگاه آن را نمی‌پذیرند و هر چه سریعتر نسبت به حل این نقیصه اقدام نمی‌کنند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد