محرک‌های رشد سکه چه بود؟ / پیش‌بینی‌ها در بازار طلا چگونه است؟

محرک‌های رشد سکه چه بود؟ / پیش‌بینی‌ها در بازار طلا چگونه است؟

اونس جهانی طلا در بازار دیروز روند صعودی داشت. در بازار سه‌شنبه قیمت دلار روند صعودی داشت و به کانال 27 هزار و 300 تومان رسید. افزایش نرخ ارز دیروز در کنار صعود اونس جهانی به نرخ 1782 دلار باعث افزایش قیمت طلا و سکه در بازار سه‌شنبه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت سکه در روزهای گذشته نتوانست مرز 11 میلیون و 600 تومان را حفظ کند و در این کانال نوسان‌هایی را ثبت کرد. فعالان بازار سکه عقیده دارند با وجود نوسانات رفت و برگشتی در روزهای گذشته، سکه در شرایط کنونی به نوسان در بازه محدود 11 میلیون و 600 الی 11 میلیون و 800 هزار تومان ادامه خواهد داد.

با توجه به حرف‌های شب گذشته ريیس جمهور که در بازار امروز باعث افزایش قیمت دلار شد باید دید واکنش قیمت طلا و سکه در بازار چگونه می‌شود؟

اگر افزایش قیمت دلار در بازار ادامه‌دار باشد و بتواند به کانال 27 و 500 تومان نزدیک شود احتمال افزایش قیمت سکه و تثبیت نرخ آن در کانال 11 میلیون و 800 شود. بر اساس نوسان‌ها و کاهشی که نرخ ارز در چند روز گذشته ثبت کرده است باید دید بازار ارز بعد از افزایش قیمت در بازار امروز در روزهای آینده چه فعالیتی خواهد داشت.

شرایط بازار ارز چگونه است؟

با انتشار اخبار منفی درمورد برجام طی روزهای ابتدایی ماه، بازار فاز افزایشی گرفت و درحالیکه دلار تا اواخر شهریور در سطح 27300تومان قرار داشت، در هفته اول مهر تا مرز 28500تومان بالا رفت؛ اما با تغییر رنگ‌وبوی اخبار و فروکش کردن انتظارات منفی نسبت به حصول برجام، بازار ارز به مسیر کاهشی بازگشت و این روند با انتصاب رییس کل بانک مرکزی تشدید شد و دلار تا مرز 26950تومان پایین آمد.

با توجه به عملی نشدن وعده از سرگیری مذاکرات در آینده نزدیک و وجود سیگنال‌های منفی اقتصادی از جمله تورم و کسری بودجه بالا، دلار مجددا تا سطح 27300تومان افزایش یافت و طی آخرین هفته ماه همین محدوده را حفظ کرد.

اما درحالی‌که خبرها حاکی از احتمال بالای برگزاری مذاکرات در هفته آخر ماه اکتبر (هفته اول آبان ماه) بود، روز گذشته سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که پنجشنبه در بروکسل با ایران درباره از سرگیری مذاکرات درباره برجام گفت‌وگویی برگزار نخواهند کرد. اگرچه دلار معاملات دیروز را با قیمت 27100تومان شروع کرده بود، اما تحت تاثیر این خبر تا 27340تومان بالا رفت.

حالا امروز انتظارات تورمی دوباره بالا رفته و خریداران قدرت بیشتری در بازار پیدا کرده‌اند و همین موضوع منجر به افزایش قیمت دلار تا 27450تومان شده است؛ در این شرایط اگر حجم خرید‌ها به حدی بالا باشد که دلار مرز مقاومتی 27500تومان را رد کند، بازار در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت، اما با ورود یک سیگنال مثبت درمورد برجام، دلار به محدوده قبلی عقب‌نشینی خواهد کرد.

مطالعه بیشتر: سکه چشم انتظار فعالیت بازار ارز / پیش بینی قیمت دلار برای 28مهر

دنیای اقتصاد نوشت:

محرک‌های رشد سکه

سکه تحت‌تاثیر رشد هر دو محرک خود از کف قیمتی‌اش فاصله گرفت. رشد قیمت دلار در بازار داخلی، ارزش ذاتی طلای داخلی را افزایش می‌دهد و عامل حمایتی از قیمت سکه و طلا در بازار داخل محسوب می‌شود. از طرفی اونس طلا نیز در معاملات روز سه‌شنبه در مسیر صعودی قرار گرفت که پیشروی این دو به حمایت از سکه انجامید.

تحلیلگران فنی اعتقاد دارند که حرکت قیمت دلار به سوی سطح نیمه اول کانال 27هزار تومانی یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند قیمت سکه را از سطح مقاومتی 11میلیون و 800هزارتومانی عبور دهد. هر قطعه سکه امامی در همین راستا به سطح 11میلیون و 770تومان افزایش یافت که رشد 7/ 0درصدی را در قیاس با رقم قبلی نشان می‌دهد. با تغییر مسیر سکه به سیر صعودی، این فلز گرانبها فقط 2درصد تا سطح 12میلیون تومانی فاصله دارد.

افزایش بهای طلا

عقبگرد دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا به طلا فرصت داد تا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی پس از دو افت سنگین در روزهای گذشته به مدار مثبت بازگردد. دلار به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر در برابر سبدی از ارزها سقوط کرده و در این میان بازده اوراق خزانه 10ساله آمریکا هم ضعیف شده و هزینه نگهداری از طلا را کاهش داده است.

کاهش سود اوراق قرضه باعث می‌شود میل به خرید طلا به عنوان یک سرمایه غیر‌سودده افزایش یابد و قیمت آن بالا برود. به این ترتیب هر اونس طلا (در ساعت 19:30 روز گذشته) به 1771 دلار رسید. به گفته کارشناسان، طلا در بازه محدودی مانده است، اما اگر بالای 1760دلار بماند، می‌تواند به سطح 1782دلار و حتی 1800دلار بازگردد. اما شکسته شدن سطح 1759دلار، طلا را تا محدوده 1730دلار عقب می‌برد.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی بازارها در دوران دولت ريیسی / طرح «جهش مسکن» با قیمت چه می‌کند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد