تهرانی‌ها مشغول چه کاری هستند؟

تهرانی‌ها مشغول چه کاری هستند؟

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تمرکز اقتصاد استان تهران از صنعت به خدمات تغییر کرده است.

همشهری: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تمرکز اقتصاد استان تهران از صنعت به خدمات تغییر کرده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد 11میلیون نفر از جمعیت تهران را افراد بالای 15سال تشکیل می‌دهند که می‌توانند از نظر اقتصادی فعال باشند.

از این میزان 4میلیون و 379هزار نفر شاغل هستند، یعنی از کل جمعیت بالای 15سال تهران 39.7درصد شاغل هستند و بقیه این افراد را محصلان، افراد خانه‌دار، بیکاران و افرادی که شغل ثابت ندارند، اما درآمد دارند تشکیل می‌دهند. نکته حايز اهمیت این است که یک‌میلیون و 145هزار نفر از شهروندان تهران که 10درصد از جمعیت بالای 15سال تهران را تشکیل می‌دهند، بدون اینکه شغلی داشته باشند برای خود درآمد ایجاد می‌کنند.

جمعیت این افراد نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است. در سال1399 جمعیت چنین افرادی نسبت به سال98 بیش از 84هزار نفر یعنی رقمی معادل 8درصد افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد این افراد درآمد خود را از محل واسطه‌گری در بازارهای مختلف ازجمله طلا، ارز، سهام، مسکن، خودرو یا فعالیت در سایر بازارها و همچنین اموری نظیر کارچاق‌کنی به‌دست می‌آورند.

طبق آمارهای رسمی در میان جمعیت بزرگسال تهران 3میلیون و 874هزار نفر، عمدتا زنان، به شغل خانه‌داری اشتغال دارند و یک‌میلیون و 39هزار نفر هم مشغول تحصیل هستند؛ یعنی 35.2درصد از جمیعت بالای 15سال تهران را عمدتا زنان خانه‌دار و 9.5درصد را محصلان تشکیل می‌دهند.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد بخش عمده خدماتی که تهرانی‌ها به جامعه ایران ارايه می‌کنند، در حوزه اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های مالی و بیمه، املاک و مستغلات و فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی متمرکز است.

طبق آمارهای رسمی، 79درصد از کل ارزش افزوده در حوزه اطلاعات و ارتباطات و 65درصد از ارزش افزوده فعالیت‌های مالی و بیمه در استان تهران تولید می‌شود. بعد از آن 44درصد فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی را تهرانی‌ها انجام می‌دهند. استان تهران همچنین به‌دلیل گسترده‌تر بودن فضای شهری و تعداد زیان ساختمان‌هایش سهم 44درصدی از ارايه خدمات در بخش املاک و مستغلات کشور دارد.

کمترین سهم استان تهران مربوط به استخراج معدن با سهم 0.7درصد و بخش کشاورزی با سهم 4.4درصدی از کل ارزش افزوده بخش‌های مرتبط در کشور است؛ با این حال پارسال نقش فعالیت‌های مربوط به تامین برق و گاز استان تهران برجسته‌تر شده و سهم آن از کل ارزش افزوده کشور 9.4واحد درصد در مقایسه با ابتدای دهه1390 افزایش یافته است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد