رونمایی از 9 خودروی جدید داخلی/ ایران، خودروی ارزان تولید می‌کند؟

رونمایی از 9 خودروی جدید داخلی/ ایران، خودروی ارزان تولید می‌کند؟

بسیاری امیدوار بودند با آزادسازی واردات، خودروهای خارجی کم کم جایگزین خودروهای داخلی می‌شود. اما حالا مشخص شده واردات خودرو محدود است و خودروسازان همچنان بر تولید محصولات قدیمی با شمایلی جدید تاکید دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت از 9 خودروی جدید داخلی رونمایی کرد که قرار است سال 1402 وارد بازار شود.

آنگونه که این مقام مسيول خبر داده سایپا قرار است از 5 محصول جدید رونمایی کند، ایران خودرو از سه محصول و پارس خودرو هم یک محصول جدید برای عرضه به بازار دارد.

اما مساله این است که تمام 9 خودروی جدیدی که قرار است وارد بازار شوند، بر پایه پلتفرم‌های قدیمی است و احتمالا شکل ظاهری آن کمی تغییر می‌کند. این تجربه‌ای است که هر بار با رونمایی از محصولات جدید داخلی مشخص می‌شود.

مطالعه بیشتر: قیمت کارخانه‌ای خودرو باز هم افزایش می‌یابد؟/

 

نکته دیگری که درباره تولید برخی از این خودروهای عنوان شده، تاکید بر تولید خودروی اقتصادی است. برای مثال خودروی واریانت سایپا قرار است بر پایه پلتفرم خودروی اقتصادی مشترک سایپا و ایران خودرو تولید شود. با توجه به اینکه قرار است تولید ساینا و تیبا متوقف شود، خودرویی که احتمالا قرار است جایگزین خودروهای ارزان بازار شود، همین مورد است.

اما در حالی ظرف چند ماه گذشته بر تولید خودروی اقتصادی در بازار تاکید شده که در ایران هیچ خودروی اقتصادی وجود ندارد. بر اساس تعریف بین‌الملل خودروی اقتصادی خودرویی است که با 5 تا 6 ماه حقوق بتوان آن را خرید. اما ارزانترین خودروی موجود در بازار ایران حدود 220 میلیون تومان قیمت دارد و معادل 40 ماه حقوق کارگران است.

حالا باید دید آیا قرار است خودروهای تولید شده زیر 200 میلیون تومان باشد و یا هم قیمت خودروهای فعلی بازار است.

مطالعه بیشتر: اسامی شرکت‌های وارد کننده خودرو اعلام شد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد