خرید وام مسکن با نصف قیمت!

خرید وام مسکن با نصف قیمت!

قیمت اوراق وام مسکن رکورد شکسته و حالا میانگین بهای هر برگه وام مسکن از 110هزار تومان عبور کرده است. هزینه سنگین خرید وام مسکن باعث شده که حالا بانک مسکن طرح جدیدی برای اوراق تسهیلات مسکن رونمایی کند که هزینه خرید اوراق را نصف می‌کند اما شرایط بازپرداخت آن متفاوت است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هزینه سنگین خرید وام مسکن این روزها خبرساز شده است. امروز میانگین قیمت هر برگه وام مسکن به اندکی بالاتر از 110 هزار تومان رسید. به این ترتیب یک زوج تهرانی که قصد دارد وام 480 میلیون تومانی مسکن را خریداری کند نیاز است بیشتر از 105 میلیون تومان بپردازند.

همین مساله باعث شد که بانک مسکن به تازگی از یک طرح جدید رونمایی کند.

در همین زمینه محمدحسن علمداری، عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام کرد که هزینه خرید اوراق مسکن نصف شده است. او در این زمینه به پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مسکن توضیح داد: متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق برای دریافت این تسهیلات می‌توانند تنها برای دریافت 50 درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خریداری اوراق کنند و 50 درصد تسهیلات دیگر بدون خرید اوراق و از محل منابع تسهیلات بدون سپرده به آن ها پرداخت می شود.

او ادامه داد: در واقع متقاضیان دریافت تسهیلات 400 میلیون تومانی از محل اوراق در شهر تهران که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید 800 فقره اوراق خریداری و به بانک ارايه می کردند هم اکنون تنها با خرید و ارايه 400 فقره اوراق می توانند تسهیلات 400 میلیون تومانی را دریافت کنند.

علمداری همچنین گفت: این امتیاز درنظر گرفته شده برای متقاضیان تسهیلات مسکن، شامل تسهیلات جعاله مسکن نیز می‌شود. تسهیلات جعاله مسکن هم اکنون در سراسر کشور 80 میلیون تومان است. متقاضیان تا پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید 160 فقره اوراق خریداری می‌کردند اما هم اکنون با خرید و ارايه 50 درصد از این تعداد یعنی 80 فقره اوراق می‌توانند اقدام به دریافت تسهیلات جعاله کنند.

او تاکید کرد: این امتیاز درنظر گرفته شده برای متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن مختص تمام شهرها و استان‌های کشور است و متقاضیان در سراسر کشور می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

علمداری گفت: با این تمهید اعمال شده هزینه دریافت تسهیلات برای متقاضیان به نصف کاهش دارد و به این ترتیب قدرت خرید آن‌ها در بازار مسکن افزایش خواهد داشت. این فرصت در واقع فرصتی مناسب برای تمام متقاضیانی است که قصد دارند از محل اوراق اقدام به دریافت تسهیلات و خرید یا ساخت مسکن کنند.

تفاوت سود و مدت زمان بازپرداخت 2 مدل وام

البته باید بدانید که بازپرداخت وام در این روش با روش قبلی متفاوت است. پیگیری‌های اقتصاد آنلاین از بانک مسکن حاکی از آن است که کسانی که اوراق وام مسکن را به صورت کامل خریداری می‌کنند، سود کمتر و مدت بازپرداخت طولانی‌تری دارند. بر این اساس خریداران وام مسکن در مدل قبلی می‌توانند وام مسکن خود را 12 ساله و وام جعاله را 5 ساله بازپرداخت کنند و سود وام آنها 17.5 درصد است اما در مدل جدید که خریداران نصف اوراق مورد نیاز را می‌خرند باید 18 درصد سود پرداخت کنند و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور 96 ماه معادل هشت سال است. همچنین حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز 60 ماه معادل 5 سال خواهد بود.

وام با نصف قیمت از چه زمانی پرداخت می‌شود؟

پیگیری‌های اقتصاد آنلاین از بانک مسکن همچنین حاکی از آن است که این مدل پرداختن وام هم اکنون به شعب ابلاغ شده و متقاضیان می‌توانند در تمامی استان‌ها درخواست دریافت وام به این شیوه را داشته باشند.

چقدر باید قسط بدهیم؟

همچنین در این مدل میزان اقساط پرداختی متفاوت است. در حالت اول یعنی دریافت همه تسهیلات از محل اوراق، با توجه به اینکه وام مسکن از محل اوراق تسهیلات مسکن با نرخ سود 17.5 درصد و بازپرداخت 12 ساله است، مبلغ اقساط تسهیلات 400 میلیون تومانی ماهانه 6 میلیون و 661 هزار تومان است.

تسهیلات 80 میلیون تومان جعاله مسکن نیز با نرخ سود 18 درصد و بازپرداخت 5 سال محاسبه می‌شود که درنتیجه رقم اقساط آن ماهانه 2 میلیون و 31 هزار تومان است.

مجموع اقساط این تسهیلات 8 میلیون و 692 هزار تومان است.

در حالت دوم یعنی در صورتی که متقاضی دریافت تسهیلات خرید مسکن بخواهد از طرح جدید بانک تخصصی بخش مسکن استفاده کند، برای نیمی از تسهیلات (200 میلیون تومان) باید 400 برگه گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کند که با نرخ سود 17.5 درصد و بازپرداخت 12 ساله محاسبه می‌شود. رقم اقساط این تسهیلات ماهانه 3 میلیون و 330 هزار تومان خواهد بود.

همچنین نیم دیگر این تسهیلات (200 میلیون تومان) از محل منابع داخلی بانک (بدون سپرده)، با نرخ سود 18 درصد و بازپرداخت 8 ساله اعطا می‌شود که رقم اقساط آن ماهانه 3 میلیون و 944 هزار تومان است.

وام 80 میلیون تومانی جعاله مسکن هم در دو وضعیت نیمی با اوراق و نیمی از منابع داخلی بانک (وام بدون سپرده) است که البته هر دو وام با نرخ سود 18 درصد و بازپرداخت 5 ساله اعطا می‌شوند که رقم اقساط این تسهیلات مانند حالت خرید با اوراق ماهانه 2 میلیون و 31 هزار تومان است.

مجموع اقساط پرداختی از سوی دریافت کننده این وام برای کل وام (480 میلیون تومان) ماهانه 9 میلیون و 305 هزار تومان خواهد بود.

منبع: اقتصادآنلاین

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد