عقب‌نشینی خریداران از بازار املاک/ کدام ملک‌ها همچنان در بورس هستند؟

عقب‌نشینی خریداران از بازار املاک/ کدام ملک‌ها همچنان در بورس هستند؟

مسکنتجارت نیوز نوشت:تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن حاکی از عقب‌نشینی خریداران از بازار هم‌زمان با رشد قیمت‌هاست. به‌نحوی که معاملات مسکن در شهر تهران طی مهرماه بیش از 10درصد نسبت به شهریور افت کرده است. در همین حال قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران طی همین بازه زمانی 1٫2درصد رشد داشته است.

میانگین قیمت مسکن در شهر تهران طی مهرماه به 43میلیون و 720هزار تومان رسید که نشان از رشد 1٫2درصدی نسبت به شهریورماه دارد. در شهریورماه میانگین قیمت مسکن روی عدد 42میلیون و 220هزار تومان قرار داشت.

توجه خریدران به واحدهای قدیمی‌تر

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مهرماه سال 1401 حاکی از آن است که از مجموع 5416واحد مسکونی معامله‌شده، واحدهای تا 5سال ساخت با سهم 28/6درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود سهم مذکور در مقایسه با مهرماه سال قبل حدود 4/4واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با عمر بالا در گروه های «11 تا 15» و «بیش از 20» سال ساخت افزوده شده است. گفتنی است مناطق 5، 10 و 2بیشترین معاملات انجام شده مهرماه در تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

جهش قیمت‌ها

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در مهرماه سال 1401، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران437/2 میلیون ریال بوده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب افزایش 1/2رصدی و 38/2درصدی را نشان می‌دهد. نکته دیگر اینکه در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل 88میلیون و 300هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 21میلیون و 300هزار تومان به منطقه 18 تعلق داشته است.

کوچک متراژهای پرطرفدار

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده شهر تهران در مهرماه سال 1401 نشان می‌دهد که به‌لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80متر مربع، سهمی معادل 56/8 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین 56/1 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه معامله‌شده و 50/3 درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از 3میلیارد تومان اختصاص داشته است.

جهش 40 درصدی اجاره‌بها

در بازار اجاره‌بها هم قیمت‌ها صعودی بوده‌اند. بر اساس گزارش بانک مرکزی بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه سال 1401 نشان‌دهنده رشد بوده است. به این ترتیب کرایه مسکن در شهر تهران معادل 40/9 و در کل مناطق شهری معادل 46/8 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در مهرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری یکسان و معادل 7درصد بوده است.

بیشتر بخوانید:

  • رکود از «معاملات» به «بازدیدها» هم سرایت کرد / تازه ترین قیمت مسکن در بازار راکد تهران + جدول

217 35

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد