تحلیل تکنیکال شاخص کل، صعود یا سقوط؟

تحلیل تکنیکال شاخص کل، صعود یا سقوط؟

شاخص کل اگرچه روز گذشته با حمایت ظاهری شاخص ساز‌ها مهندسی شد و دچار افت محسوسی نشد، اما باقی ماندن صف فروش تعداد 440 نماد و منفی بودن 101 نماد از کل 591 نماد باز در بازار امروز به تنهایی گویای حال بد این روز‌های بازار سهام است. شاخص کل در روزهای آینده روند صعودی خواهد داشت یا سقوط خواهد کرد؟ اگر سقوط کند شاخص کل تا چه محدوده ای پایین خواهد آمد؟

به گزارش نبض بورس، شاخص کل اگرچه روز گذشته با حمایت ظاهری شاخص ساز‌ها مهندسی شد و دچار افت محسوسی نشد، اما باقی ماندن صف فروش تعداد 440 نماد و منفی بودن 101 نماد از کل 591 نماد باز در بازار امروز به تنهایی گویای حال بد این روز‌های بازار سهام است.

از طرفی دیگر ارزش پایین معاملات خرد امروز در محدوده 2.7 همت به مانند روز‌های گذشته نشانی از بهبود را در آینده بازار به ارمغان نمی‌آورد.
در پایان معاملات امروز شاخص کل تنها 0.11 درصد منفی شد و این در حالی بود که در حدود 630 میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد (حدودا 25 درصد ارزش معاملات خرد).

تحلیل تکنیکال شاخص کل، کف حمایتی کجاست؟
 

شاخص کل بعد از افت بیش از 45 درصدی از اوج قبلی خود در تابستان 99، در چند ماه اخیر یک روند صعودی جدید با شیب بسیار آرام و منطقی را آغاز کرده است که درون این روند مثبت با شیب آرام نوسانات شدیدی وجود دارد که ناشی از چند نکته است که تنها به اختصار به آن اشاره می‌شود؛
1. دامنه نوسان نامتقارن
2. حمایت دستوری ناقص سازمان بورس از تعداد خاصی سهام بزرگ.

برای پرداختن بیشتر به روند شکل گرفته اخیر در شاخص کل باید به این موضوع اشاره شود که اخیرا روند صعودی در اندیکاتور RSI از دست رفته است که نشانه خوبی برای ادامه روند صعودی در شاخص کل نیست که البته دیروز به آن پول بک زد، اما تا اینجای کار فعلا موفق به باز پس گیری آن نشده است.

این موضوع را باید در کنار از دست رفتن منحنی میانگین موزون 40 روزه شاخص کل گذاشت و زنگ خطر دوم را برای بازار به صدا درآرود.
با جمع این دو موضوع باید گفت شاخص به احتمال زیاد در این محدوده توانایی برگشت در آن دیده نمی‌شود و باید منتظر حمایت جدی خود در کف کانال صعودی که اخیر شکل گرفته بر روی 1.2 میلیون واحد باشد. به نظر می‌رسد خرید پله‌ای در محدوده 1.2 میلیون واحد با در نظر گرفتن حد ضرر 1.05 میلیون واحد استراتژی مناسبی باشد.

در صورت برگشت بازار از محدوده یاد شده، آنگاه هدف قیمتی شاخص کل بر روی 1.36 میلیون واحد در سقف کانال و بطور همزمان فیبوی 0.23 اصلاح اخیر قرار دارد.

 
 
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد