21 میلیارد دلار وام ارزی پرداخت شد

21 میلیارد دلار وام ارزی پرداخت شد

از مجموع بیش از 114 میلیارد دلار قرارداد عاملیت ارزی صندوق توسعه ملی جهت تامین مالی طرح‌های مشمول، حدود 21 میلیارد دلار پرداخت قطعی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از ایسنا، بر اساس قانون، صندوق توسعه ملی موظف است از محل ارزهای نفتی که در سال به این صندوق واریز می شود نسبت به تامین مالی طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری در قالب اعطای تسهیلات بانکی به بخش های غیر دولتی و سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی اقدام کند که این منابع در دو بخش ارزی و ریالی سالانه در قالب تسهیلات ریالی و ارزی پرداخت می شود.

بخشی از این منابع در قالب قراردادهای عاملیت ارزی اختصاص پیدا می کند و قرارداد عاملیت ارزی منعقده بین صندوق و بانک های عامل قراردادی است که بر مبنای درخواست بانک و تا سقف مبلغ تعیین شده توسط صندوق در قرارداد، به بانک اجازه تامین مالی ارزی طرح های دارای اهلیت متقاضی و توجیه فنی، مالی و اقتصادی را پس از طی مراحل تصویب طرح در بانک عامل و تایید صندوق توسعه ملی می دهد.

این در حالی است که بررسی تازه ترین گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی از زمان تاسیس (1390) تا پایان شهریورماه امسال نشان می دهد که بخش عمده تسهیلات اعطایی از محل صندوق توسعه ملی به صورت ارزی و بر اساس اساسنامه و با عاملیت بانک های طرف قرارداد به متقاضیان پرداخت شده است؛ به طوری که کل قراردادهای عاملیت ارزی منعقده با بانک های عامل تا پایان شهریور ماه امسال 114.9 میلیارد دلار بوده که 5.8 میلیارد دلار آن سهمیه برای بانک های عامل مصوب شده و قرارداد 10 بانک به مبلغ 3.7 میلیارد دلار منعقد و ابلاغ شده است.

کل مبلغ پذیرش شده توسط صندوق جهت اعطای تسهیلات به 317 طرح ارزی تامین مالی تا پایان شهریور ماه امسال بالغ بر 34 میلیارد دلار بوده است که از این میزان 315 طرح به مرحله تخصیص ارز با مبلغی بیش از 33.6 میلیارد دلار رسیده است.

بررسی جزيیات نشان می دهد که از این طرح های تامین مالی شده 313 طرح تا پایان شهریور موفق به گشایش اعتبار اسنادی به مبلغ 30.2 میلیارد دلار شده و به 307 طرح با حدود 21.8 میلیارد دلار پرداخت قطعی صورت گرفته است.

با توجه به منابع تخصیصی به 315 طرح تامین مالی شده میزان پیشرفت مالی این طرح ها فقط از محل منابع صندوق تا پایان شهریور ماه حدود 65 درصد است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد