افزایش شدید قیمت‌ها در یکی از کشورهای اروپایی

افزایش شدید قیمت‌ها در یکی از کشورهای اروپایی

قیمت کالاها در کشورهای غرب اروپا رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده به گونه‌ای که نرخ تورم در استونی به بیشترین میزان در چند ده سال گذشته رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، در ماه آوریل قیمت کالاها بیشترین رشد سالانه را‌‌‌‌‌‌‌‌ در چند ده ساله در استونی به ثبت رسانده است.

براساس گزارش دفتر آمار استونی قیمت کالا و خدمات در این کشور در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 14.4 و 27.8 درصد بالاتر بوده است.

ویکتوریا ترانسانوف، کارشناس ارشد دفتر آمار استونی می‌گوید: افزایش قیمت مسکن بیشترین تاثیر را‌‌‌‌‌‌‌‌ در افزایش تورم داشته و در این مسیر تا 40 درصد اثر گذار بوده است. در طول یک سال منتهی به آوریل سال جاری قیمت برق در استونی 119 درصد و سوخت گرمایشی 57.7 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. در عین حال نرخ اجاره بها در این کشور 34.4 درصد و قیمت گاز 237.2 درصد بیشتر شده است.

بالا رفتن قیمت مواد غذایی، نوشیدنی در کنار افزایش هزینه‌های حمل و نقل نیز از جمله اثرگذارترین عوامل در بالا رفتن تورم در استونی بوده است.

در این کشور قیمت سیب زمینی 134.3 درصد، روغن خوراکی 57 درصد، غلات و آرد هم 37.7 درصد رشد کرده و قیمت پاستا و تخم مرغ هم به ترتیب 36.9 درصد و 34.8 درصد بالا رفته است.

در استونی قیمت بنزین 32.5 درصد و قیمت گازويیل هم 48.6 درصد بالا رفته است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد