صفر تا صد فروش سهام عدالت

صفر تا صد فروش سهام عدالت

باوجود اینکه قرار بر آزادسازی 40درصد باقی‌مانده تا پایان سال 1399 بود، اما این امر صورت نگرفت. از طرف دیگر فروش سهام عدالت از 25 آبان ماه برای مشمولانی که روش...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ماه سال گذشته با ابلاغ رهبر معظم انقلاب صورت گرفت. 30درصد از سهام عدالت در خردادماه و 60درصد از آن در مردادماه سال 1399 آزاد شد.

سهام عدالت من مستقیم است یا غیرمستقیم؟

برای آزادسازی سهام عدالت دو روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. تفاوت میان مدیریت مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت در این بود که سهامدار در روش مدیریت مستقیم سهام عدالت، دسترسی مستقیم و کامل به مدیریت، خرید و فروش و نگهداری سهام خود دارد. اما در مدیریت غیرمستقیم از طریق شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری استانی سهام عدالت مالکیت را در دست دارد، اما مدیریت را به این نهادها واگذار می‌‌کند.

حدود 49 میلیون نفر دارنده سهام عدالت هستند که از این تعداد، 19 میلیون نفر روش مدیریتی مستقیم و 30 میلیون نفر، روش مدیریتی غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. مشمولان، تا پایان تیرماه سال گذشته فرصت داشتند، نحوه مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کنند و با گذشت این تاریخ، دیگر امکان تغییر روش مدیریت وجود ندارد. پس از گذشت زمان اعلامی، هر شخصی که به سامانه سهام عدالت مراجعه نکرده بود، به صورت خودکار سهام آنها به شرکت ‌های سهام عدالت استانی منتقل می‌شد (روش مدیریتی غیرمستقیم).

غیرمستقیمی‌ها چگونه سهام عدالت خود را بفروشند؟

این افراد برای فروش سهام خود، در ابتدا باید با ورود به سامانه SEJAM.IR ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کنند. پس از انجام این فرآیند باید به سامانه معاملات کارگزاری مراجعه کرده و در قسمت تغییر کارگزار ناظر، نماد استانی خود را انتخاب و درخواست خود را ثبت کنند تا نماد تا 48 ساعت بعد به پرتفوی فرد اضافه شود. سرانجام فرد باید به پنل کارگزاری خود مراجعه کند، نماد خود را انتخاب کرده و به فروش برساند.

چند درصد سهام عدالت آزاد شده است؟

تا کنون در دو مرحله که در هر مرحله 30درصد بوده، ‌سهام عدالت آزاد شده است. قرار بود در دهه فجر سال 1399، 40درصد دیگر نیز آزد شود که ابتدا به انتهای سال موکول شد. در حال حاضر مشخص نیست 40درصد باقی‌مانده سهام عدالت مستقیم چه زمانی آزاد می‌شود.

چرا فروش سهام عدالت متوقف شد؟

در ماه‌های ابتدایی آزادسازی سهام عدالت، قرار بر عرضه بلوکی این سهام بود، اما فروش به صورت بلوکی صورت نگرفت و سهام عدالت در زمان معاملات بازار سرمایه مانند بسیاری از نمادها به فروش رسید (فروش خرد در بازار سهام).

اما همانطور که اشاره شد، فروش سهام عدالت، آبان ماه سال گذشته متوقف شد. مسيولان سازمان بورس و اوراق بهادار، دلیل توقف فروش سهام عدالت را فشار بر بازار سهام اعلام کردند. با اعلام این خبر، فروش سهام عدالت به صورت خرد در بازار سرمایه، ممنوع شد. هم اکنون نیز فروش بلوکی سهام عدالت متوقف شده است.

فروش سهام عدالت از چه زمانی شروع می‌شود؟

طبق اعلام رییس سازمان بورس، در صورتی که فروش سهام عدالت آغاز شود، فروش به صورت بلوکی خواهد بود. اما در حال حاضر، برنامه‌ای برای شروع مجدد فروش سهام عدالت وجود ندارد. همچنان امکان فروش بلوکی سهام عدالت مانند قبل وجود دارد. از آنجا که در ماه‌های قبل خریدار نداشت، اکنون با توجه به وجود خریدار بالقوه فروش بلوکی امکان پذیر است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد