چرا نرخ طلا، سکه و دلار دوباره صعودی شد؟

چرا نرخ طلا، سکه و دلار دوباره صعودی شد؟

نایب ريیس اتحادیه سکه و جواهر تهران، افزایش قیمت اونس جهانی، افزایش نرخ ارز در داخل که خود سبب بزرگ‌تر شدن حباب سکه نیز شد، را عوامل تاثیرگذار در افزایش حدودا یک میلیون و 100 هزار تومانی هر قطعه سکه و 60 هزار تومانی هر گرم طلا 18 عیار دانست و گفت: حباب سکه که تا 200 هزار تومان کاهش یافته بود، طی یک هفته اخیر مجدد رو به بزرگ شدن گذاشته و تا حدود 550 هزار تومان افزایش یافت.

خبرگزاری ایسنا: نایب ريیس اتحادیه سکه و جواهر تهران، افزایش قیمت اونس جهانی، افزایش نرخ ارز در داخل که خود سبب بزرگ‌تر شدن حباب سکه نیز شد، را عوامل تاثیرگذار در افزایش حدودا یک میلیون و 100 هزار تومانی هر قطعه سکه و 60 هزار تومانی هر گرم طلا 18 عیار دانست و گفت: حباب سکه که تا 200 هزار تومان کاهش یافته بود، طی یک هفته اخیر مجدد رو به بزرگ شدن گذاشته و تا حدود 550 هزار تومان افزایش یافت.

محمد کشتی‌آرای:

* سه عامل تاثیرگذار در صعودی شدن قیمت سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت در این بازار مشهود بود؛ بدین صورت که قیمت جهانی طلا علیرغم اینکه در طول هفته نوسانات جزيی داشت اما بطور متوسط 24 تا 27 دلار نسبت به ابتدای هفته افزایش قیمت پیدا کردکه علت آن نیز به سبب تغییرات سیاسی بود که در آمریکا صورت گرفت و این تغییرات سبب نوسانات اونس جهانی و افزایش سهام شد.

* در بازار داخلی نیز باتوجه به بحث‌های سیاسی که در کشور وجود داشت، تاثیرگذار در نرخ ارز بوده و در حالی که انتظار می‌رفت قیمت ارز کاهش پیدا کند اما دلار به عنوان شاخص قیمت ارزها در کشور از کانال 23 هزار تومان به کانال 25 هزار تومان صعود کرد. این صعود حدود 1100 تومانی قیمت دلار، سبب شد که قیمت سکه و طلا نیز سیر صعودی پیدا کند؛ بطوریکه هر قطعه سکه بطور متوسط یک میلیون و 100 هزار تومان، هر مثقال طلا حدود 350 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار نیز 65 الی 70 هزار تومان در طول هفته اخیر افزایش قیمت داشته است.

* افزایش قیمت سکه و طلا، سبب افزایش حباب سکه، در نتیجه افزایش تقاضا شد که همین افزایش تقاضا در سایه افزایش حباب، عامل سوم صعودی شدن قیمت‌ها بوده است. ضمن اینکه در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی سال هستیم و هرساله در این ایام، معمولا تقاضاهایی در بازار ایجاد می‌شود؛ بنابراین افزایش تقاضا، باعث شد حباب سکه که تا هفته گذشته تا 200 هزار تومان کاهش یافته بود، مجدد بزرگ شده و این هفته حباب سکه تا حدود 550 هزار تومان افزایش یابد.

چرا دلار گران شد؟

قیمت دلار در بازار تا مرز حدود 25 هزار تومان هم گران شده است. علت چیست و چه اخباری ممکن است در ادامه بر آینده ارز تاثیر بگذارند؟

افزایش نااطمینانی‌های سیاسی پس از اظهارات اخیر ريیس جمهور جدید آمریکا، محقق نشدن وعده‌هایی مثل برگشت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، افزایش تقاضای قابل پیش‌بینی با توجه به نزدیکی به ایام پایانی سال و برگشت احتمالی اقتصاد به روزهای پس از کرونا هرکدام به نوعی این روزها در بازار ارز تاثیر گذاشته است.

از نگاه برخی فعالان بازار سهام پس از اظهارات اخیر جو بایدن درباره تحریم‌های ایران امیدها برای رشد درآمدهای نفتی ایران از این محل کم شده اما این درحالیست که با افزایش قیمت نفت به بالای 60 دلار امکان تحقق بخشی از درآمدهای نفتی ایران در آینده از همین کانال گرانی نفت هم میسر است.

با این حال به دلیل اینکه ایران هنوز نتوانسته پول‌های بلوکه شده خود را برگرداند به نظر می‌رسد بخشی از افزایش تقاضاهای ناشی از نزدیکی به ایام پایانی سال و ورود اقتصاد به دوره پساکرونا پاسخ داده نشده است و به همین دلیل به نظر می‌رسد روند نوسان تدریجی قیمت دلار ادامه‌دار باشد منتها با شیب کمتر نسبت به چند وقت اخیر. در این مورد اخیرا ريیس کل بانک مرکزی آمار داده بود در پنج ماهه اخیر درآمدهای نفتی ایران دو برابر شده است و حتی وی وعده دلار 20 هزار تومانی داده بود اما به نظر می‌رسد هنوز این رشد درآمدهای نفتی تاثیر خود را بر بازار ارز نگذاشته است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد