شرکت در انتخابات استانی سهام عدالت مشروط به ثبت‌نام در سجام است

شرکت در انتخابات استانی سهام عدالت مشروط به ثبت‌نام در سجام است

مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: اگر مشمولان سهام عدالت مراحل مربوط به ثبت‌نام در سجام را انجام نداده باشند، امکان دسترسی به سامانه و حضور...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا پوررضایی، امروز (شنبه) به برگزاری انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت اشاره کرد و افزود: مجامعی که قرار است 20 اسفند ماه برگزار شود به صورت الکترونیکی خواهد بود و با توجه به جمعیت زیاد سهامداران، مسایل مربوط به کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به هیچ عنوان نیازی به مراجعه حضوری مردم برای مشارکت در انتخابات نیست.

وی اظهار داشت: نکته‌ای دیگر که باید برای انتخابات پیش رو مورد توجه قرار گیرد، این است که فقط افرادی می توانند در انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مشارکت کنند که نسبت به ثبت‌نام در سجام اقدام کرده باشند.

پوررضایی خاطرنشان کرد: در صورتی که افراد مراحل مربوط به ثبت‌نام در سجام را انجام نداده باشند، امکان دسترسی به سامانه و حضور در انتخابات را نخواهند داشت و این افراد به دلیل عدم ثبت‌نام در سجام با محدودیت برای حضور در انتخابات مواجه خواهند شد.

مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: مجمع حدود 16 استان در نوبت اول به صورت الکترونیکی برگزار شده است؛ بنابراین در 20 اسفند نوبت دوم برگزاری مجامع این شرکت‌ها و همچنین مجامع نوبت اول در سطح کشور به صورت سراسری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که انتخابات 20 اسفند، بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور با 30 میلیون سهامدار غیرمستقیم شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب می‌شود.

جزییات شرکت در انتخابات

پوررضایی تاکید کرد: مردم باید این موضوع را مدنظر خود قرار دهند، سهامدارانی که این توانایی را در خود می‌بینند تا در هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شرکت کنند با دارا بودن مدارک کارشناسی در رشته‌های مالی، حسابداری و دیگر رشته‌های مرتبط می‌توانند در فرآیند ثبت‌نام تا 10 اسفند اقدام کنند.

مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اظهار داشت: رزومه افراد کاندید شده بعد از تایید صلاحیت، در سامانه برگزاری مجامع الکترونیک از 48 ساعت قبل از آغاز انتخابات بارگزاری می‌شود و سهامداران غیرمستقیم می‌توانند در روز برگزاری مجمع وارد سامانه شوند و با در نظر گرفتن سابقه فعالیت افراد به نسبت سهامی که دارند به کاندیداها رای دهند.

به گفته وی، حدود سه تا 6 روز بعد از آغاز برگزاری مجمع، امکان رای برای افراد فراهم است و می‌توانند با مراجعه به سامانه نسبت به رای دادن اقدام کنند.

پوررضایی افزود: پس از برگزاری مجمع که تعداد روزهای برگزاری انتخابات به تشخیص هیات رییسه است، در میان کاندیدا پنج نفر از افرادی که بیشترین رای را کسب کرده باشند به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت‌های بورسی انتخاب می‌شوند و مسيولیت اجرایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به افراد منتخب سپرده خواهد شد.

مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به علت لزوم سجامی شدن سهامداران اشاره کرد و گفت: پرداخت سود شرکت‌ها برای افراد حتی اگر در سجام ثبت نام نکرده باشند به عنوان حق افراد محفوظ است، بعدها بعد از ثبت‌‌نام در سجام می‌توانند سود خود را دریافت کنند اما افراد با ثبت‌نام در سجام می‌توانند حداقل از چهار خدمت مستقیم بهره‌مند شوند.

مزایای ثبت‌نام در سجام

وی به نخستین مزیت ثبت‌نام در سجام اشاره کرد و افزود: هرگونه نقل و انتقال و خرید و فروش سهام از طریق سامانه سجام با  سرعت بیشتر و به صورت مطمين تر انجام می‌شود.

پوررضایی به دیگر علت سجامی شدن مشمولان سهام عدالت اشاره کرد و گفت :  افرادی که از طریق شرکت سپرده‌گذاری سود خود را دریافت می‌کنند، در صورت ثبت نام در سجام می‌توانند از طریق یک روند مطمين و کارآمد سود خود را دریافت کنند.

مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خاطرنشان کرد: در صورتی که مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت در سجام ثبت‌نام نکرده باشند، به طور طبیعی در روز انتخابات نمی‌توانند وارد سامانه شوند و در انتخابات شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: سهامداران می‌توانند تا 60 درصد از سهام عدالت خود کارت اعتباری دریافت کنند و به جای فروش سهام خود از تسهیلات بانک‌ها استفاده کنند. در حالی که اگر سجامی نشده باشند از این خدمت محروم می‌شوند.

به گفته پوررضایی، خدمات متعددی برای سهامداران در نظر گرفته شده است که لازمه بهره‌مندی از این خدمات، ثبت‌نام در سجام است.

مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: مجموع شرکت‌های مربوط به سهام عدالت 49 شرکت است که 36 شرکت وارد بورس شده‌اند و جزو شرکت‌های مثبت بازار سرمایه محسوب می‌شوند. همچنین 13 شرکت دیگر جزو شرکت‌های غیربورسی هستند. سهامداران با ورود به سامانه سهام عدالت و ورود کد ملی می‌توانند از جزییات و تعداد سهام خود در بازار مطلع شوند.

پس از آزادسازی بخشی از سهام عدالت در اردیبهشت ‌ماه، قرار شد تا تکمیل این فرایند از طریق وزارت اقتصاد، سازمان بورس و شورای عالی بورس مورد پیگیری قرار گیرد که به دنبال این تصمیم، شرکت‌ها به صورت استانی، تفکیک و شکل جدیدی را به خود گرفتند و در این راستا، تعاونی‌های شهرستانی جمع آوری شدند.  

تعداد مشمولان سهام عدالت 49 میلیون نفر است که در زمان آزادسازی، انتخاب نحوه مدیریت سهام به مردم واگذار شد و مردم می‌توانستند یکی از دو روش مستقیم یا غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند.

19میلیون نفر روش مستقیم و 30 میلیون نفر روش غیر مستقیم را برای مدیریت خود انتخاب کردند و بر این اساس تعداد 30 میلیون نفر، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شدند.  

طبق مدیرکل دفتر امور استان‌های وزارت اقتصاد، تا کنون بورسی شدن 28 شرکت نهایی شده و امور مربوط به شرکت‌های باقی‌مانده نیز در حال نهایی شدن است.

در هر  استان، شرکتی تشکیل و مراحل پذیرش آنها در بورس آغاز شد تا به عنوان یک شرکت بورسی فعالیت کنند. به منظور آغاز این فعالیت قرار بر تعیین اعضای هیات مدیره جدید شد و براساس تصمیمات اتخاذ شده انتخاب اعضای هیات مدیره به مردم و سهامداران واگذار شد که به دنبال آن از همه مشمولان دعوت شده است به صورت الکترونیکی در این مجامع که 20 اسفند ماه برگزار می‌شود، شرکت کنند تا افراد صاحب صلاحیت و حرفه ای انتخاب شده و مدیریت را در دست بگیرند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد