تحلیل بورس امروز 12 خرداد 1400 / منع تامین مالی دولت از سهام‌داران خرد

تحلیل بورس امروز 12 خرداد 1400 / منع تامین مالی دولت از سهام‌داران خرد

کارشناس بازار سرمایه درباره تحلیل وضعیت بازار گفت: در صورتی که در کوتاه مدت با ابزارهای اطمینان‌بخش به سهامداران این امید را ندهند که زیانی به آن‌ها وارد نمی‌شود روند بازار تغییری نمی‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در جریان معاملات هفته دوم خرداد 1400 بازار روندی نوسانی را داشت و امروز 12 خرداد 1400 با 5 هزار واحد مثبت در محدوده یک میلیون و 146 هزار واحد قرار گرفت.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار در یک سال اخیر در ارزنده‌ترین وضعیت خود قرار دارد البته این موضوع به معنی این نیست که به صورت مطلق ارزندگی در بازار وجود دارد. وی در تشریح این موضوع گفت: زمانی که در بحث بنیادی بخواهیم شرکت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، قیمت سهام شرکت‎‌ها با دارایی و سودآوری آن‌ها با هم مقایسه می‌شوند و در حال حاضر به واسطه افزایش قیمت‌های جهانی و داخلی، افق روشن در تجارت خارجی و سودآوری شرکت‌ها و افزایش دارایی شرکت‌ها به دلیل تورم، وضعیت مناسبی در بازار وجود دارد در جنبه دیگربه دلیل وضعیت نوسانی در بازار قیمت سهام شرکت‌ها پایین آمده و ارزندگی بالاتری را در بازار تجربه می‌کنیم.

سوری افزود: در حال حاضر روند کلی بازار تحت تاثیر اثر بی‌اعتمادی در وضعیت نزولی و فرسایشی قرار گرفته است و راهکارهایی که ارايه شده است بی اعتمادی سهامداران را از بین نبرده و فقط در مقاطعی فروشندگان سهام به واسطه فروش در قیمت بالاتر سهم خود را نفروختند یا برخی از افراد به امید بهتر شدن شرایط و جبران زیان‎‌های خود در سهم‌های خود مانده‌اند و اقدام به فروش نکرده‌اند که به تعدیل در عرضه و افزایش تقاضا منجر شده است اما روند کلی در بازار تغییری نکرده است.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: نگاه بلند مدت در بازار و میان سرمایه‌گذاران وجود ندارد و هم‌افزایی منفی به واسطه بی‌اعتمادی در بازار شرایط را وارد یک دور کرده است که مدام تکرار می‌شود و آن هم به دلیل معضل حل نشده زیربنایی در بازار است. به عنوان مثال در سال گذشته به لحاظ بنیادی p/e برخی از سهم‌ها به 15 رسیده بود اما امسال با p/e پایین‌تر خریداری برای آنها وجود ندارد و این موضوع نشان می‌دهد مفهوم سرمایه‌گذاری و حضور در بازار نسبت به قبل متفاوت شده است. وی افزود: در صورتی که این شرایط تغییری نکند و در کوتاه مدت با ابزارهای اطمینان‌بخش به سهامداران این امید را ندهند که زیانی به آن‌ها وارد نمی‌شود روند بازار تغییری نمی‌کند.

این کارشناس بازار درباره ابزارهای بلند مدت برای حل معضل بازار سرمایه گفت: دولت باید از تامین مالی از سهامداران خرد منع شود و طبق شعار سال تدابیری بیندیشند که سود تولید از سود دلالی بیشتر شود مادامی که قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد کشور رواج دارد، نرخ محصولات دو نرخی است و میان قیمت کارخانه و قیمت بازار تفاوت زیادی وجود دارد معضل فساد و تولید در کشور حل نخواهد شد.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد