دخالت های غیر حرفه ای، مانع تعادل بورس شد

دخالت های غیر حرفه ای، مانع تعادل بورس شد

فرهاد دژپسند: هیچ گاه دولت پشت بازار را خالی نمی کند و همه نگاه ها حمایتی است اما در هیچ جای دنیا هیچ تضمینی برای سود مستمر در بازار سرمایه وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، فرهاد دژپسند امروز در مراسم معارفه ریس سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن تشکر از از عملکرد حسن قالیباف اصل ریس پیشین سازمان بورس اظهار کرد:  بازارسرمایه نیروی مهمی را از دست می دهد و اگر اقدامات غیرحرفه ای عده ای وجود نداشت، می توانستیم حسن قالیباف را به ادامه حضور در ریاست این سازمان قانع کنیم؛ البته من به ایشان حق میدهم، زیرا اظهارنظرهای غیرحرفه ای زیادی در این فضا وجود داشت.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به استعفای قالیباف اصل از ریاست سازمان بورس افزود: شرایط ایجاد شده در بازار به قدری سخت بود که قالیباف اول استعفا را به رسانه و بعد به شورای بورس داد.

وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به موفقیت های حسن قالیباف طی 10 ماه ریاستش اظهار کرد: طی 10 ماه گذشته اقداماتی از جمله اهراز هویت آنلاین در بازارسرمایه، افزایش قدرت نقد شوندگی، افزایش بازارگزدانی همه نشان از مدیریت صحیح در این حوزه دارد.

دژپسند افزود: بازارسرمایه امروز بازاری 59میلیونی است و در این بازار مراقبت ها باید متفاوت باشد. در حال حاضر، بازارسرمایه مقداری متلاطم است، بنابراین باید در مسیر تعادل بخشی بازار تمهیداتی را بیاندیشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز در نقدشوندگی بازار سرمایه احساس رضایت وجود دارد و در بحث پذیرش شرکت‌ها در بورس نیز، زمان پذیرش بعد از دریافت مدارک، حدود یک ماه است.

وی افزود: بازارگردانی در شرکت‌ها در مدت 2 ماه به اندازه 10 سال افزایش پیدا کرده است، که این اقدامات بیانگر مدیریت دکتر قالیباف است.

دژپسند گفت: در 10 ماه امسال تامین مالی در بورس به 500 هزارمیلیارد تومان رسید.

وی افزود: وقتی تقاضا در بازار به فزونی می‌رسد یکی از راهکارها برای جلوگیری از حباب، عرضه سهام است و در زمانی که ساخص به هر دلیلی روند معکوس پیدا کرده، باید ایثارگری کرد و با تقاضا مانع از ریزش‌های تند و نگران‌کننده شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروزه بورس بازاری 500 هزار نفری نیست و بازاری 50 میلیونی است و در این بازار مراقبت‌ها باید بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه پذیرش مستقیم در بورس بد نیست، اما باید برای استفاده از روش غیرمستقیم فرهنگسازی کرد، گفت: بازار سرمایه نامتعادل است و باید در مسیر متعادل قرار گیرد.

وی افزود: سوداوری شرکت‌ها در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 3 برابر شده است که نشان از پویایی بازار سرمایه است.

دژپسند گفت: بازار سرمایه برای دولت و سازمان بورس نیست بلکه برای همه‌ی کشور است.

وی افزود: اتفاق خوبی قرار است در بازار سرمایه صورت گیرد، مقدمات حضور یک شرکت با ارزش 150 هزار میلیارد تومان در بورس فراهم شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مسیر تعادل بخشی بازار سخت است، اما محال نیست، چون بورس، سرمایه انسانی عظیمی دارد.

وی در خصوص رییس جدید سازمان بورس گفت: دهقان دهنوی علاوه بر شخصیت علمی و دانشگاهی در عرصه سیاست گذاری و اجرا سابقه طولانی دارد و همیشه سعی کرده عمل و تیوری را با یکدیگر پیش ببرد. ایشان در فضای کسب و کار و در تمامی حوزه های معاونت اقتصادی به خوبی درخشیده و نشان داده است که صلاحیت اجرایی زیادی دارد. همچنین در زمینه سیاستگذاری و مقررات نویسی بازارسرمایه تجربه طولانی دارد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد