گاز در بسته جدید تحریم‌های اروپایی علیه روسیه راه پیدا نکرد

گاز در بسته جدید تحریم‌های اروپایی علیه روسیه راه پیدا نکرد

اتحادیه اروپا سرگرم تهیه هفتمین بسته تحریم‌ها علیه مسکو است اما روشن است که این بلوک واردات گاز از روسیه را محدود نخواهد کرد زیرا بسیاری از کشورهای عضو نمی‌توانند خود را با چنین محدودیتی وفق دهند.

به گزارش ایسنا، پتر فیالا، نخست وزیر جمهوری چک اظهار کرد: تحریم‌هایی که اکنون از سوی اتحادیه اروپا برای تشدید فشار بر روسیه به تلافی حمله نظامی این کشور به اوکراین، نهایی شده‌اند، واردات طلا را ممنوع خواهند کرد و فهرست کالاهایی که برای صادرات به روسیه ممنوع می‌شوند را گسترش می‌دهد و اشخاص بیشتری هدف تحریم‌ها قرار می‌گیرند.

نخست وزیر جمهوری چک در مصاحبه‌ای گفت:‌ کمیسیون اروپا باید آماده ارايه این بسته در روزهای آینده باشد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممکن است بلافاصله پس از ارايه این بسته، آن را تصویب کنند. بسته هفتم تحریم‌ها آماده شده و تصور می‌کنم روند خوبی است. آنچه قطعا مشکل‌ساز است، گنجاندن انرژی در این تحریم‌هاست زیرا این قانون باید رعایت شود که تحریم‌ها باید تاثیر بیشتری روی روسیه داشته باشند تا کشورهایی که این تحریم‌ها را وضع می‌کنند.

فیالا گفت: هیچ احتمالی وجود ندارد که گاز در این تحریم‌ها جای بگیرد. تصور می‌کنم گاز نباید جزو تحریم‌ها باشد زیرا شماری از کشورهای اروپایی به گاز روسیه وابسته هستند.

جمهوری چک که اول ژويیه ریاست شش ماهه چرخشی اتحادیه اروپا را به دست گرفت، یکی از کشورهایی است که تقریبا برای همه نیازهای گازی خود، به روسیه وابسته است. در مجموع اتحادیه اروپا برای 40 درصد از نیازهای گازی خود پیش از جنگ در اوکراین، به روسیه وابسته بود.

فیالا گفت: جمهوری چک هر آنچه در توان دارد انجام می‌دهد تا وابستگی خود به انرژی روسیه را قطع کند.

شش بسته نخست تحریم‌ها شامل بلوکه شدن اموال و ممنوعیت روادید برای الیگارش‌ها و مقامات روسی، کنترل صادرات، مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه، قطع دسترسی بانکهای روسیه به سیستم بانکی سويیفت و ممنوعیت واردات نفت خام و زغال سنگ از روسیه بوده‌اند. اما با وجود درخواستهای اوکراین، ممنوعیت واردات گاز از روسیه به هیچ وجه مطرح نشده است.

جدیدترین تحریم‌ها در حالی آماده می‌شوند که نگرانی زیادی از احتمال تمدید مدت تعطیلی خط لوله گازی نورد استریم 1 وجود دارد که از 11 ژويیه برای تعمیرات بسته شد و قرار است تعمیرات آن 10 روز طول بکشد. این مسيله تامین گاز در اروپا را با محدودیت بیشتری روبرو کرده و برنامه‌های کشورها برای ذخیره سازی گاز را برهم زده است.

فیالا گفت: اروپا باید برای احتمال عدم از سرگیری جریان گاز از خط لوله نورد استریم آماده شود و منابع دیگری برای تامین گاز مانند LNG پیدا کند و آماده تقسیم موجودی گاز میان کشورهای عضو باشد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز چهارشنبه گفته بود: معاف کردن توربینهای تعمیر شده خط لوله گازی نورد استریم 1 از تحریمهایی که علیه روسیه وضع شده‌اند، تصمیم بسیار دشواری است.

کرملین اعلام کرده که روسیه تامین کننده انرژی مطمين مانده و به تعهداتش در قبال اروپا به دقت عمل می‌کند و تحریم‌هایی که بازگشت تجهیزات تعمیر شده از کانادا به گازپروم را به تاخیر انداخته است را عامل کاهش عرضه گاز اعلام کرد. اروپا از این واهمه دارد که ولادیمیر پوتین، ريیس جمهور روسیه، به تلافی تحریم‌هایی که بر سر حمله نظامی به اوکراین علیه مسکو وضع شده است، از برنامه تعمیرات خط لوله نورد استریم 1 استفاده کند و این منطقه را تحت فشار قرار داده و مانع تلاش‌ها برای ذخیره‌سازی گاز شود.

بر اساس گزارش رویترز، یک ایده دیگر، آغاز خرید مشترک گاز در اروپاست اما از نظر فنی و مدیریتی، دشوار مانده است. نخست وزیر جمهوری چک در این باره گفت: نمیخواهم خوش بین باشم و وزیران انرژی اتحادیه اروپا درباره این پیشنهاد در نشست فوق العاده‌ای که 26 ژوییه برگزار می‌شود، صحبت خواهند کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد