سهامدارن دو عرضه اولیه و فملی و فولاد بخوانند | کاهش 151 میلیاردی سود ماهانه این نماد !

سهامدارن دو عرضه اولیه و فملی و فولاد بخوانند | کاهش 151 میلیاردی سود ماهانه این نماد !

در روز دوشنبه هفته گذشته خبری در بازار سرمایه منتشر شد که باعث ریزش بیشتر نماد‌های بورسی شد، خبری مبنی بر افزایش سنگین عوارض صادراتی محصولات شمش فولادی منتشر شد. در مطلب زیر به اثرگذاری این موضوع روی سود شرکت ها پرداخته ایم.

به گزارش نبض بورس، بورس، سال 1401 را متفاوت از سال گذشته آغاز کرد و روز‌های بیشتری را با رشد همراه بود و شاخص کل بورس حتی از یک میلیون و 470 هزار واحد نیز فراتر رفت. البته در میان روز‌های خوب بازار، خبر وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی، روز دوشنبه هفته گذشته مورخه 22 فروردین 1401 شاخص را تحت تاثیر قرار داد و نزولی کرد. افزایش عوارض صادراتی واکنش‌های بسیاری را برانگیخت طبق این قانون عوارض صادرات شمش فولادی به میزان 17 درصد کل قیمت بوده که بسیاری معتقدند می‌تواند سودسازی فولادسازان را به شدت کم کند

هر چند که به سرعت مجید عشقی ريیس سازمان بورس به این مصوبه واکنش نشان داد، اما به هر حال این خبر موجب شد تا در روز سه شنبه هفته گذشته ما شاهد ریزش شدید بازار باشیم و بورس یکپارچه قرمزپوش شد و شاخص‌ها به شدت افت کردند.

24 فروردین ماه طی خبری که منتشر شد اعلام شد که سازمان بورس از شرکت‌های مشمول عوارض صادراتی درخواست شفاف سازی در مورد اثرگذاری این موضوع روی سود را داشته است، بسیاری از شرکت‌ها در این باره شفاف سازی لازم را انجام داده اند.

در مطلب زیر جزییات شفاف سازی چند شرکت را می‌خوانیم:

 

فسبزوار

شرکت پارس فولاد سبزوار که در زمینه تولید آهن اسفنجی فعالیت دارد، اعلام کرد که پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر وضع عوارض بر صادرات، عوارض صادراتی وضع شده بر قیمت‌های صادراتی به دلیل عدم‌تحقق صادرات و عدم‌پیش‌بینی آن در بودجه سال مالی جاری، تاثیری بر سودآوری و EPS شرکت پارس فولاد سبزوار نخواهد داشت.

 

فولاد و کاهش 3، 045 میلیارد ریال به صورت ماهیانه

شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیان نمود، با توجه به بخشنامه جدید وزارت صمت وضع عوارض صادراتی درصورت حفظ قیمت‌های جهانی محصولات فولادی و پیش بینی 1، 150، 000 تن صادرات در سال 1401، سود خالص از دست رفته سهام داران نسبت به بودجه پیش بینی شده، 3، 045 میلیارد ریال به صورت ماهیانه کاهش خواهد یافت.

 
 
فجهان و کاهش حدود هفت درصدی سود سالانه

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در خصوص اعمال عوارض صادراتی بر روی صادرات توضیحاتی را منتشر کرد.
شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان اعلام نمود که وزارت صمت مبنی بر اعمال عوارض صادراتی، وضع عوارض مذکور باعث کاهش حدود هفت درصدی سود سالانه شرکت شده است.

 
 
فروی و کاهش 11 درصدی سود 

شرکت ذوب روی اصفهان اعلام نمود که وزارت صنعت و معدن و تجارت مبنی بر عوارض صادراتی بر روی صادرات به استحضار می‌رساند صادرات محصولات شمش روی این شرکت با توجه به قیمت‌های فعلی به میزان 11 درصد می‌باشد.

 
 
فملی و کاهش 151 میلیارد تومان ماهانه از سود

شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام نمود پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری وزارت صمت مبنی بر وضع تعرفه بر مس کاتد جهت اخذ عوارض صادراتی به استحضار می‌رساند درصورت اعمال عوارض مذکور (با حفظ قیمت‌های کنونی) 151 میلیارد تومان ماهانه از سود سهامداران شرکت، کاهش خواهد یافت.

 
 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد