انحصار و قفل‌شدگی در صنعت نفت شکست

انحصار و قفل‌شدگی در صنعت نفت شکست

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: صنعت نفت ما تاریخچه دیرین و تلاطمات و پیچیدگی‌های زیادی داشته است، اما یکی از مواردی که سال‌های سال در یک انحصار و قفل شدگی وجود داشت، گام به گام شکست و برطرف شد.

به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از معاملا گواهی سپرده نفت‌خام که با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، گفت: بخشی از این شکست با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 و ورود بخش خصوصی به زنجیره نفت خام و میعانات بود. بخش دیگر این قفل نیز امروز با همت مشترک وزارت نفت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بازار سرمایه شکسته خواهد شد و ابزارهای جدید مالی و اقتصادی به کمک آمده‌اند.

خاندوزی افزود: نکته مهم این است که این ابزار در زمانی ایجاد می‌شود که وضعیت فروش نفت در یک نقطه بسیار مطلوب قرار دارد و در زمینه تعاملات خارجی و تبادلات مالی نیز در نقطه بسیار مطلوبی نسبت به گذشته دارد.

وی با بیان اینکه گواهی نفت خام به ثمر نشستن یک ارزو بود، عنوان کرد: این گواهی برای باز شد مسیر جدید فعالان بخش خصوصی و تنوع بخشی به صادرات و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه و مزایای شفافیت بازار و رقابت‌پذیری در عرضه فروش داخلی نفت است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه قرار است سالانه 36 میلیون نفت خام و میعانات کازی عرضه شود، گفت: موضوع مهم مساله فیزیکی نفت است. در اینجا معامله به صورت ارزی است اما تسویه ریالی صورت میگیرد. این موضوع به تقویت ارزش پول ملی کمک می کند و امیدواریم آرام آرام تقاضای ریالی برای نفت را داشته باشیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد