رشد 192 درصدی صادرات ایران به ترکیه در بهار امسال

رشد 192 درصدی صادرات ایران به ترکیه در بهار امسال

سخنگوی گمرک گفت: در بهار امسال 3 میلیون و 70 هزار تن کالا معادل یک میلیارد و 737 میلیون دلار به ترکیه صادر کردیم که رشد 363 درصدی در وزن و 192 درصدی در ارزش نسبت به بهار 1400 داشت.

به گزارش خبرگزاری برنا، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در آستانه سفر رجب طیب اردوغان ريیس جمهور ترکیه به تهران اظهار داشت: تجارت غیرنفتی کشورمان با ترکیه در سال 1400 شاهد جهش مناسبی بوده و این رشد در بهار امسال هم ادامه داشته است.

وی افزود: حدود 19 میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 11.4 میلیارد دلار، بین ایران و ترکیه در سال 1400 تبادل شد که نسبت به سال 1399 با رشد 73 درصدی در وزن و 64 درصدی در ارزش همراه بوده است، از این میزان کالای تبادل شده 15.7 میلیون تن به ارزش 6.1 میلیارد دلار از ایران به ترکیه صادر شد و 3.7 میلیون تن کالا به ارزش 5.3 میلیارد دلار هم از ترکیه به کشورمان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه، 140 درصد صادرات به ترکیه و 20 درصد واردات از این کشور به ایران افزایش داشته است.

وی با اشاره به جایگاه ترکیه در تجارت خارجی کشورمان گفت: همواره ترکیه هم در واردات و هم در صادرات در بین چهار شریک اول ایران بوده و در سال 1400 نیز 12 درصد وزن و 11 درصد ارزش کل تجارت کشورمان با دنیا مربوط به ترکیه بوده است.

لطیفی در خصوص تجارت غیرنفتی کشورمان با ترکیه در بهار امسال گفت: در سه ماهه اول امسال هم این روند رو به رشد ادامه پیدا کرده و سه میلیون و 770 هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و 10 میلیون دلار بین دو کشور تبادل شد که 141 درصد در وزن و 84 درصد در ارزش نسبت به بهار سال قبل افزایش را در تجارت شاهد هستیم.

وی افزود: از این میزان کالای تبادل شده در بهار، سه میلیون و 70 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 737 میلیون دلار صادرات کالای ایرانی به ترکیه با رشد 363 درصدی در وزن و 192 درصدی در ارزش بوده است و 700 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 273 میلیون دلار هم واردات از ترکیه بوده که با رشد 22 درصدی همراه بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص کالاهای صادراتی به ترکیه توضیح داد: محصولات دامی، شیلاتی، لبنی، گل و گیاه و نباتات، میوه و تره بار، خشکبار، ادویه و زعفران، مواد غذایی، توتون و سیگار، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات پتروپالایشگاهی، مواد شیمیایی، دارو، لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی، محصولات صنعتی، محصولات فولادی، پوشاک، چرم، کیف و کفش، نخ و پارچه، صنایع دستی، شیرآلات، ماشین آلات کشاورزی، لوازم التحریر، تجهیزات پزشکی، مبلمان، لوستر و وسایل ورزشی و بازی کودکان کالاهای عمده صادراتی ایران به ترکیه بودند.

وی در خصوص کالاهای وارداتی از ترکیه گفت: دام مولد، مرغ منجمد، تخم مرغ نطفه دار، انواع بذر، حبوبات، موز، قهوه، گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، روغن خام، انواع روغن خوراکی، شکر، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی، مکمل‌ها، مواد اولیه، کود، لاستیک، چوب، کاغذ، خمیر چوب، لوازم الکترونیکی و پارچه و نخ از مهمترین کالاهای وارده از ترکیه بودند.

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد