بیش از 23 هزار روستا جمعیت کمتر از 20 خانوار دارند/ موافق تبدیل روستا‌ها به شهر نیستیم

بیش از 23 هزار روستا جمعیت کمتر از 20 خانوار دارند/ موافق تبدیل روستا‌ها به شهر نیستیم

ایلنا: معاون وزارت کشور با بیان اینکه روستاها از سکنه خالی شده‌اند، تاکید کرد: در حال حاضر 60 هزار روستا، آبادی و سکونتگاه وجود دارند و تعداد روستاهای زیر 20 خانوار...

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی جمالی‌نژاد در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بنیاد مسکن و وزارت کشور با بیان اینکه رشد و توسعه ایران از مسیر روستاها است، گفت: از 100 سال گذشته یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور که از آن آسیب دیده‌ایم، توزیع ناعادلانه خدمات بوده که باعث توسعه نامتوازن جمعیت در کشور شده است. 

وی با بیان اینکه روستاهای کشور از سکنه خالی شده‌اند، اظهار داشت: با توزیع نامتوازن جمعیت امروز شاهد مهاجرت از روستاها به شهرها هستیم و پایه رشد جمعیت که جزو برنامه‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود، روستاها هستند.

به گفته معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور،‌ اگر در روستاهای محرک و پویا نداشته باشیم؛ به‌طور قطع مهاجرت به شهرها افزایش می‌یابد و یکی از دلایل افزایش مهاجرت به روستاها اساسا عدم توجه به روستاها بوده است.

جمالی‌نژاد با تاکید بر اینکه با تبدیل روستاها به شهر موافق نیستیم، تصریح کرد: روستاها کانون تولید هستند و با تبدیل آنها به شهر نقش توسعه نخواهند داشت و به همین دلیل در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تاکید داریم که پیگیر تبدیل روستاها به شهرها نباشند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر 60 هزار روستا، آبادی و سکونتگاه‌ وجود دارند و تعداد روستاهای زیر 20 خانوار به 23 هزار و 123 روستا رسیده است که 590 هزار نفر در این روستاها سکونت دارند. 

ريیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با بیان اینکه در حال حاضر 486 روستا جمعیت بالای 3500 نفر دارند که طبق قانون امکان تبدیل این روستاها به شهرها وجود دارد، خاطرنشان کرد: تمایلی به تبدیل آنها به شهر نیست و در مقابل آن، 800 شهر وجود دارد که جمعیت آنها به 10 هزار نفر می‌رسد و کاربرد و توسعه شهری ندارند. 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد