تامین مالی تولید از بورس، 43 درصد افزایش پیدا کرد

تامین مالی تولید از بورس، 43 درصد افزایش پیدا کرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: تامین مالی سرمایه‌ای تولید از طریق بازار سرمایه از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه بیش از 76 هزار میلیارد تومان بوده است.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روش‌های موجود در نظام اقتصادی کشور برای تامین مالی تولیدکنندگان و شرکت‌ها اظهار کرد: انواع روش‌های تامین مالی شامل دریافت وام کوتاه یا بلند مدت، مشارکت در سرمایه گذاری، سرمایه گذاری به شرط خرید محصول، فروش سهام شرکت یا صدور اوراق قرضه (البته دو روش آخر برای شرکت‌های بزرگ مقدور است) انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

  •  تلاطم بورس پایان ندارد! / خروج 3 هزار میلیارد تومان از بورس طی 5 روز

کارشناس بازار سرمایه به مقایسه تامین مالی شرکت‌ها از بازار سرمایه پرداخت و گفت: اما شرکت‌ها از بورس می‌توانند از طریق دو منبع اساسی جذب منابع مالی داشته باشند. منبع اول و گران‌تر و البته کم ریسک‌تر از طریق حقوق صاحبان سهام و یا منابع سرمایه‌ای است و بخش ارزان‌تر و پر ریسک‌تر برای شرکت‌ها، جذب منابع از طریق بدهی و قرض گرفتن از بازار است. البته هر یک از این دو منبع از روش‌ها و ابزار‌های مختلفی تشکیل می‌شوند.

او بیان کرد: آمارهای اخیر منتشر شده توسط سازمان بورس نشان می‌دهد که تامین مالی سرمایه‌ای تولید از طریق بازار سرمایه از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه بیش از 76 هزار و 819 میلیارد تومان به دو شکل افزایش سرمایه و عرضه اولیه بوده است. این مبلغ در مقایسه با پایان مرداد ماه سال گذشته که 53 هزار و 536 میلیارد تومان بوده است، افزایش 43 درصدی را نشان می‌دهد.

آسایش در ادامه تاکید کرد: اگر بخواهیم این آمار را به تفکیک بررسی کنیم، 33 هزار و 340 میلیارد تومان آن از طریق افزایش سرمایه از روش‌های مختلف به جز مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و 41 هزار و 568 میلیارد تومان افزایش سرمایه با استفاده از مازاد تجدید ارزیابی دارایی بوده است. همچنین عرضه اولیه سهام شرکت‌ها یک هزار و 911 میلیارد تومان بوده است.

او افزود: همچنین 64 هزار و 344 میلیارد تومان از طریق بازار بدهی و ابزار‌های بدهی بورسی صرف تامین مالی تولید شده است که نسبت به سال گذشته که این مقدار 72 هزار و 777 تومان بوده است 11 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

 

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد