آغاز مذاکره با ترکمنستان برای امضای قرارداد جدید/ تمامی ارز حاصل از فروش نفت را دریافت کردیم

آغاز مذاکره با ترکمنستان برای امضای قرارداد جدید/ تمامی ارز حاصل از فروش نفت را دریافت کردیم

ایلنا: وزیر نفت اظهار داشت: تمامی ارز حاصل از فروش نفت، میعانات، پتروشیمی و فراورده را در سررسید دریافت کردیم و در 11 ماهه 14 میلیارد دلار ارز به سامانه نیما و مرکز...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جواد اوجی در حاشیه مراسم راه اندازی گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در آستانه ملی شدن صنعت نفت این رونمایی که حاصل 15 ماه تلاش سازمان بورس، وزارت اقتصاد، وزارت نفت و بانک مرکزی روی قضایای اوراق سپرده نفتی و میعانات بوده، رقم خورد. 

وی افزود: با رونمایی از این اتفاق ورود سرمایه گذاران خرد داخلی و مشارکت مردمی را شاهد خواهیم بود و می‌توانیم در بحث صادرات تنوع ایجاد کنیم، همچنین جمع آوری نقدینگی و سرمایه‌های خرد در بازار رقم خواهد خورد.

وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که گاز هم در بازار بورس ارايه شود.

وی میزان عرضه را روزانه 100 هزار بشکه عنوان کرد و گفت: ماهانه 3 میلیون و سالانه 36 میلیون بشکه نفت و 36 میلیون بشکه میعانات عرضه می شود که قطعا تحول در صادرات نفت خواهد بود.

وی تاکید کرد: با استفاده از همه ظرفیت‌ها در صادرات نفت امروز بالاترین رقم فروش را داریم، در 11 ماهه حدود 83 میلیون بشکه بیشتر از سال 1400 و 190 میلیون بیشتر از سال 99 نفت صادر کرده ایم.

اوجی خاطرنشان کرد: تمامی ارز حاصل از فروش نفت، میعانات، پتروشیمی و فراورده را در سررسید دریافت کردیم و در 11 ماهه 14 میلیارد دلار ارز به سامانه نیما و مرکز مبادلات ارزی تزریق کردیم.

وی با بیان اینکه این اتفاق کمک موثری در جمع آوری نقدینگی خواهد بود، درباره قیمت گذاری گفت: قیمت در بازه زمانی مشخص به نرخ روزی که به مشتری تحویل داده می‌شود، محاسبه خواهد شد.

وی بیان داشت: در حال حاضر این اوراق داخلی فروخته می شود، امیدواریم بین‌المللی شده و کشورهای همسایه هم ورود کنند.

اوجی درباره تاثیر توافق با عربستان بر فروش نفت گفت: ایران و عربستان امروز در اوپک و اوپک پلاس دیدگاه‌های بسیار نزدیکی با هم دارند، تصمیماتی که در اوپک و اوپک‌ پلاس طی چند ماه گذشته رقم خورده با همفکری دو کشور بوده و اکنون نقاط مشترک زیادی باهم دارند.

وی درباره توسعه میدان آرش گفت: پیشنهاد کردیم توسعه میادین مشترک توسط کشورهای همسایه انجام شود که خوشبختانه با شرکت‌های عمانی در توسعه میدان هنگام توافقنامه امضا شد که به صورت مشترک انجام شود و امیدواریم در سایر میادین مشترک بخصوص در حوزه خلیج فارس نیز این اتفاق رقم بخورد.

وی درباره وضعیت قرارداد با شرکت‌های روسی گفت: با شرکت‌ها و کمپانی‌های روسی 40 میلیارد دلار تفاهمنامه و 4 میلیارد دلار قرارداد داریم، مذاکرات آغاز شده که تفاهمنامه‌ها در بالادست و پایین دست وارد فاز قرارداد شوند.

اوجی در پاسخ به سوال ایلنا درباره واردات گاز از ترکمنستان برای سال آینده گفت: ما یک قرارداد سواپ گاز با این کشور داشتیم و میزان 5 میلیون متر مکعب در روز با آذربایجان سواپ انجام می‌شد و اخیرا به 10 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است، مذاکراتی هم با ترکمنستان داشتیم که قراردادهای جدیدی هم با ترکمنستان داشته باشیم.

خبر در حال تکمیل می باشد...

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد