مذاکره مجارستان برای هدایت گاز روسیه به خط لوله ترک‌استریم

مذاکره مجارستان برای هدایت گاز روسیه به خط لوله ترک‌استریم

ایلنا: وزیر امور خارجه مجارستان از مذاکره با روسیه برای هدایت گاز این کشور به خط لوله ترک استریم خبر داد.

به گزارش ایلنا از رویترز، پیتر سیارتو روز دوشنبه (27 تیر ماه) اعلام کرد مجارستان در حال مذاکره با روسیه است تا در قالب یک قرارداد عرضه بلندمدت، گاز این کشور را به خط لوله ترک استریم، خط لوله انتقال گاز به مجارستان از طریق صربستان، هدایت کند.

سیارتو افزود به‌دلیل ناامنی در سامانه خط لوله غرب اروپا و در نتیجه کاهش میزان انتقال گاز از اتریش به مجارستان، این اقدام برای تضمین امنیت عرضه گاز کشور ضروری است.

وی گفت: ما روزانه 32 تا 33 میلیون متر مکعب گاز وارد می‌کنیم که نیمی از آن از طریق خط لوله ترک استریم از راه صربستان دریافت می‌شود. این نشان می‌دهد که مسیر انتقال جنوب پایدارترین، قابل‌پیش‌بینی‌ترین و امن‌ترین مسیر است.

وی عنوان کرد: به همین دلیل است که در حال مذاکره هستیم تا در قالب یک قرارداد عرضه بلندمدت با روسیه، محموله‌های گازی این کشور را به مسیر جنوب هدایت کنیم زیرا همان‌طور که می‌بینیم ناپایداری در خطوط لوله غرب میزان گاز دریافتی از اتریش را کاهش می‌دهد. واردات گاز از طریق اتریش در قالب یک قرارداد عرضه بلندمدت صورت می‌گیرد.

به گفته وی، مجارستان حدود یک سوم میزان گاز توافق‌شده را از روسیه از طریق خط لوله اتریش و 100 درصد از طریق صربستان دریافت می‌کند. این بدان معناست که بر اساس قرارداد بلندمدت مجارستان، روسیه در مجموع 88 درصد از حجم روزانه توافق‌شده را تامین می‌کند.

بر اساس این قرارداد که سال گذشته پیش از آغاز درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین امضا شد، مجارستان سالانه 3 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب گاز از طریق بلغارستان و صربستان و 1 میلیارد متر مکعب دیگر از طریق خط لوله از اتریش دریافت می‌کند.

قرارداد این کشور با شرکت دولتی گازپروم روسیه 15 ساله است و امکان تغییر میزان گاز خریداری‌شده پس از 10 سال وجود دارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد