بیانیه پایانی چهاردهمین نشست وزارتی اوپک پلاس

بیانیه پایانی چهاردهمین نشست وزارتی اوپک پلاس

چهاردهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک شامگاه پنجشنبه (14 اسفندماه) با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از دبیرخانه اوپک، چهاردهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شامگاه پنجشنبه (14 اسفندماه) به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه از طریق ویدیوکنفرانس و حضور 23 کشور عضو با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

این نشست انتصاب دوباره محمد الفارس، وزیر نفت کویت و بازگشت محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر به جمع اعضای ايتلاف اوپک پلاس را خوشامد گفت.

در این نشست بر نقش مثبت توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در حمایت از بازگشت توازن به بازارهای جهانی نفت همسو با تصمیم تاریخی دهمین نشست مشترک وزارتی فوق‌العاده اوپک و غیر اوپک در 12 آوریل 2020 (24 فروردین‌ماه) برای کاهش عرضه دسته‌جمعی نفت خام و تصمیم‌های بعدی تاکید شد.

وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس با اشاره به کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی از یکم فوریه (13 بهمن‌ماه) به مدت دو ماه، ضمن تشکر از این کشور بر حمایت از ثبات بازار نفت تاکید کردند.

اعضای ايتلاف اوپک پلاس همچنین از تمدید کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان برای ماه آوریل 2021 و رویکرد انعطاف‌پذیر و پیشگیرانه این کشور قدردانی کردند.

وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس تصمیم گرفتند رقم تولید نفت خود در ماه مارس را برای ماه آوریل 2021 هم ادامه دهند، در عین حال اعضا به روسیه و قزاقستان به‌دلیل ادامه الگوی مصرف فصلی، اجازه دادند به ترتیب تولید خود را 130 هزار بشکه و 20 هزار بشکه در روز افزایش دهند.

نشست چهاردهم وزیران نفت و انرژی ايتلاف اوپک پلاس، گزارش ماهانه کمیته فنی مشترک (JTC) شامل داده‌های تولید نفت خام در ماه فوریه را بررسی کرد.

در این نشست از عملکرد مثبت اعضای مشارکت‌کننده در توافقنامه همکاری استقبال شد. رقم پایبندی کلی به تصمیم اصلی در ماه فوریه 103 درصد ثبت شد، به‌طوری که این رویه سبب تقویت روند پایبندی کل کشورهای عضو ايتلاف اوپک پلاس به توافق کاهش عرضه می‌شود.

در این نشست اشاره شد که از نشست آوریل 2020، کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تا پایان ژانویه 2021، از ورود 2 میلیارد و 300 میلیون بشکه نفت مازاد که سبب شتاب در روند بازگشت تعادل به بازارهای جهانی نفت می‌شود، جلوگیری کرده‌اند.

این نشست به‌طور ویژه از نیجریه برای پایبندی کامل به سهمیه تولیدش در ژانویه 2021 و جبران کل تخلف‌هایش قدردانی کرد.

وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس از تیمیپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه به‌دلیل دیپلماسی سازنده و اثرگذارش به‌عنوان فرستاده ویژه کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) به کشورهای کنگو، گینه‌استوایی، گابن و سودان جنوبی برای بحث درباره پایبندی این کشورها به سهمیه‌های کاهش تولید و جبران تخلف‌هایشان تشکر کردند.

در این زمینه وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس با درخواست چند کشور عضو این ايتلاف که هنوز تخطی از سهمیه‌های خود را جبران نکرده‌اند، برای تمدید دوره جبران تخلف‌ها تا پایان ژويیه سال 2021 میلادی موافقت کردند.

در این نشست از همه شرکت‌کنندگان خواسته شد تا با پایبندی کامل و جبران تخطی از سهمیه‌های کاهش تولید، هدف بازگرداندن تعادل به بازار نفت را محقق کنند و مانع تاخیر بی‌رویه در طی شدن این فرآیند شوند.

در این نشست مشاهده شد ذخیره‌سازی‌های کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اويی‌سی‌دی) در دسامبر 2020 برای پنجمین ماه پیاپی کاهش یافته است.

این نشست، تاثیر اجرای برنامه‌های واکسیناسیون مقابله با ویروس همه‌گیری جهانی کووید -19 (کرونا) و ارايه بسته‌های محرک در اقتصادهای کلیدی را بر تحولات و بهبود اخیر بازار نفت، به رسمیت شناخت، اما به همه کشورهای مشارکت‌کننده هشدار داد با توجه به شرایط نامطمين بازار، هوشیار و انعطاف‌پذیر باشند و در مسیری که داوطلبانه در آن گام گذاشتند و از عوايد آن بهره‌مند شدند، باقی بمانند.

وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس از کمیته مشترک فنی و دبیرخانه اوپک به‌دلیل مشارکت در این نشست تشکر کردند.

نشست آینده کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) و پانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس به ترتیب برای 31 مارس 2021 (11 اردیبهشت‌ماه 1400) و یکم آوریل 2021 (12 فروردین‌ماه 1400) برنامه‌ریزی شده است.

منبع: مهر

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد