امیدی به ترخیص خودرو‌های مانده در گمرک نیست

امیدی به ترخیص خودرو‌های مانده در گمرک نیست

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، باتوجه به اینکه چهار سال از دپوی 2100 دستگاه خودرو در گمرکهای داخلی به دلیل مشکلات قضایی یا عدم ثبت‌ سفارش می گذرد و چهار نوبت هم برای ترخیص ارايه شده اما همچنان در گمرکها باقی‌مانده‌اند، به نظر می‌رسد دیگر امیدی به ترخیص وجود ندارد؛ این در حالی است که صحبت از واگذاری 1500 دستگاه از این خودروهای متروکه به مناطق آزاد نیز در میان است.

ایسنا نوشت: به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، باتوجه به اینکه چهار سال از دپوی 2100 دستگاه خودرو در گمرکهای داخلی به دلیل مشکلات قضایی یا عدم ثبت‌ سفارش می گذرد و چهار نوبت هم برای ترخیص ارايه شده اما همچنان در گمرکها باقی‌مانده‌اند، به نظر می‌رسد دیگر امیدی به ترخیص وجود ندارد؛ این در حالی است که صحبت از واگذاری 1500 دستگاه از این خودروهای متروکه به مناطق آزاد نیز در میان است.

از تیرماه سال 1396 امکان ثبت سفارش برای تعداد زیادی از واردکنندگان خودرو بابت صدور و ابلاغ دستورالعمل جدید و اختلال در سامانه بسته شد. در نهایت نیز مردادماه سال 1397 واردات خودرو به کشور به طور کلی ممنوع و به‌صورت رسمی، پرونده واردات خودرو بسته شد. ضمن اینکه به صورت همزمان از ترخیص خودروهای وارد شده تا پیش از مرداد 1397 نیز جلوگیری به عمل آمد.

طبق آمار، تعداد خودروهای دپو شده در گمرک بالغ بر 12 هزار دستگاه بود که به دلیل تغییر ضوابط واردات خودرو، ممنوعیت ثبت سفارش و ممنوعیت واردات خودرو و همچنین تحولات سیاست‌های ارزی امکان ترخیص پیدا نکردند؛ تا اینکه پس از رایزنی‌های بسیار در دی‌ماه سال 1397 هیات دولت تحت شرایطی با ترخیص این خودروها موافقت کرد و براساس آن، مدت زمان چهار ماهه‌ (تا اردیبهشت‌ 1398) تعیین شد. پس از آن دوباره دو ماه دیگر هم تمدید شد و در پایان گزارش‌های رسمی نشان داد در آن دو مرحله 7153 دستگاه ترخیص شده و 5108 دستگاه دیگر باقی‌ مانده اند.

در بهمن‌ماه سال 1398 بار دیگر فرصت سه‌ماهه‌ای در اختیار صاحبان خودرو قرار گرفت، اما به هر ترتیب پایان این مهلت نیز با خروج تمامی خودروها همراه نشد و آمار نشان داد که 1389 دستگاه خودرو ترخیص شده و هنوز 3719 دستگاه دیگر در گمرکها باقی مانده اند.

در نهایت هم اواخر خرداد 1399 مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک برای بار چهارم تمدید شد تا صاحبان آن‌ها بتوانند اقدامی کنند، اما این در حالی بود که بعد از خروج بخشی از این خودروها در دوره های قبل (3719 دستگاه دیگر باقی مانده در گمرکها و بنادر)، حدود 2471 دستگاه خودرو دارای پرونده قضایی بوده و طبق مصوبه دولت نیاز به تمدید زمان برای ترخیص نداشتند و 1248 دستگاه دیگر نیز نیازمند تمدید زمان بودند که 1100 دستگاه از آن بدون ثبت سفارش بود.

در حال حاضر دبیر انجمن واردکنندگان خورو، از وجود حدود 2100 دستگاه خودرو وارداتی در گمرکها خبر داده که احتمالا دیگر امکان ترخیص هم برایشان وجود ندارد.

مهدی دادفر در این رابطه در گفت‌گو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه این 2100 دستگاه خودرو ترخیص نشده، همان ثبت‌سفارش‌ شده‌های پیش از مرداد 1397 هستند، اظهار کرد: بخشی از آن‌ها به سبب بسته شدن یک شبه سامانه برای ثبت سفارش، نتوانستند ثبت سفارش بگیرند و به کلی ثبت سفارش ندارند و بخشی دیگر هم خودروهای ثبت سفارش شده دارای اشکال و پرونده قضایی هستند که توسط مراجع قضایی توقیف شده و همچنان بلاتکلیف در گمرکهای داخلی باقی مانده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: تصمیم‌گیری‌های یک‌ شبه که بدون برنامه و بدون اطلاع فعالان حوزه کسب و کار اتخاذ شد، سبب توقیف سه تا چهار سال اموال مردم در گمرک شده است و متضرر اصلی این تصمیمات، مردمی بودند که از شرکت‌های واردکننده، خودرو پیش خرید کرده بوده‌اند.

وی افزود: براین اساس پس از گذشت قریب به چهار سال، به نظر می‌رسد پرونده ترخیص این 2100 دستگاه خودرو بسته شده و احتمالا دیگر امکان ترخیص آن‌ها وجود نداشته باشد.

این در حالی است که 2040 میلیارد تومان تعیین شده در لایحه بودجه سال جاری به گفته مسيولان و کارشناسان ، صرفا درآمد دولت از بابت ترخیص احتمالی خودروها از گمرکها خواهد بود، لذا با توجه به رقم در نظر گرفته شده از این جهت و باتوجه به اینکه خودروهایی دپو شده اموال مردم هستند، باید منتظر ماند تا دید دولت بعدی چه موضع و تصمیمی در رابطه با این خودروها خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در جریان تعیین تکلیف اموال موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی، شامل کالاها و اموالی است که متروکه یا قاچاق اعلام شده است و در میان آن‌ها 1500 خودرو از خودروهای مذکور ترخیص نشده نیز وجود دارد؛ لذا در جریان تعیین تکلیف این اموال، پیشنهادات و مکاتباتی به جهت واگذاری 1500 خودروی بلاتکلیف در این سازمان به مناطق آزاد مطرح شده اما هنوز نتیجه نهایی آن مشخص نیست.

خودروهایی که در بهمن سال گذشته طی بازدید مسيولان قضایی از گمرک شهید رجایی در رابطه با بررسی نحوه ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرک‌ها، حواشی بسیاری داشت و بحث غیر استاندارد بودن بنز، بی‌ام‌دبلیو و پورشه‌های موجود در بین آن‌ها هم مطرح شد، از جمله این 1500 خودرویی است که شاید به مناطق آزاد واگذار شود.

همچنین باتوجه به اینکه در بین این خودروها، خودروهای با شرایط خاص (ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی و همچنین بالای 2500 سی‌سی) یا در مواردی مغایر با ضوابط استاندارد نیز وجود دارد، ضروری اعلام شده است که برای واگذاری، بایستی این موانع برطرف شوند.

local_offerبرچسب‌ها:
ما صنعت خودروسازی نداریم

ما صنعت خودروسازی نداریم

معاون علمی و فناوری ريیس جمهوری با بیان اینکه تا زمانی که طراحی‌های صنعت خودرو در داخل انجام نشود ما صاحب صنعت خودروسازی نیستیم، از آغاز پروژه‌هایی برای طراحی خودرو با شرکت‌های خودروساز خبر داد.

TejaratNews.com/
نحوه ورود سپاه به صنعت خودروسازی

نحوه ورود سپاه به صنعت خودروسازی

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در یادداشتی که خبرگزاری میزان منتشر کرده، نوشت: در حوزه تولید موشک و پهپاد، فناوری‌های روز دنیا در اختیار ماست و همگی هم نتیجه کار بومی خودمان بوده است.

Bartarinha.ir/
ورود متخصصان سپاه به صنعت خودروسازی

ورود متخصصان سپاه به صنعت خودروسازی

سردار حاجی زاده با تاکید بر اینکه تجربیات تحقیقاتی‌مان را به خودروسازان منتقل خواهیم کرد ، گفت: شاید در بعضی از موارد نیاز به ورود فیزیکی ما نباشد و فقط تجربیات و اطلاعات خود را منتقل کنیم.

Bartarinha.ir/
اختصاص یک میلیارد دلار به صنعت خودروسازی توسط صندوق توسعه ملی

اختصاص یک میلیارد دلار به صنعت خودروسازی توسط صندوق توسعه ملی

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی از محل این صندوق به صنعت خودروسازی کشور اختصاص داد تا بتوان تولید داخلی را رونق داد و با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان قطعات را در داخل کش...

TejaratNews.com/
در گروه بیمه "اتکای" و "ما" معاملات مثبت دارند معاملات منفی همراه با افت 2 درصدی در "لوتوس"، "امید"، "کالا"، "بورس" و "تملت" معاملات "ثفارس"، "ثمسکن" و" ثرود" همراه با افت 3 درصدی معاملات منفی "سپیدار" و "رافزا" با افت 3 درصدی "سپ" در صفر تابلو سبز است "تمحرکه" و "خپارس" قرارداد منعقد کردند سه‌قفل شدن «سود» و «صف‌های فروش» بورس کاهش 15درصدی قیمت خودرو‌های خارجی احتمال بازگشت خارجی‌ها به آزادراه تهران - شمال شاخص بورس به زیر یک میلیون واحد می‌رسد؟/ تاثیر احیای برجام بر بازار سرمایه پیش‌گشایش بورس امروز 19 اردیبهشت / خودرویی‌ها در صف فروش پیش‌بینی تعیین تکلیف معاملات بورس از هفته نخست خردادماه سود سهام عدالت شب عید فطر واریز می‌شود خصوصی‌سازی نافرجام؛ هفت‌تپه آزاد شد شرایط مشابه بازار امروز با روزهای گذشته فایل‌های رهن و اجاره مسکن آب رفت مسکن با دلار 30هزار تومانی یا 19هزار تومانی؟ سیگنال‌های مهم بورس امروز یکشنبه 19 اردیبهشت / اخبار احتمالا اثر گذار بر بازار سرمایه جشن کارگران هفت تپه به مناسبت خلع ید هشدار پلیس نسبت به کلاهبرداری صرافان تقلبی شرایط پیش‌فروش جدید محصولات سایپا اعلام شد نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو 4 عامل رشد قیمت مسکن تامین 100 درصد نهاده دامی از بازار آزاد قیمت خودروهای کارکرده زیر 200 میلیون تومان جزيیات استخدام شرکت خودروسازی مدیران‌خودرو ارزش بازار فرابورس به یک میلیون و 175 هزار میلیارد تومان رسید ارز دیجیتال شیبا اینو همچنان در حال صعود/ نقشه بازار ارزهای دیجیتالی چگونه بود؟ قیمت‌های بازار طلا و سکه در آغاز هفته / قیمت دلار و یورو امروز 1400/2/18 بازار خودرو در انتظار کاهش قیمت/شورای رقابت وکیل مدافع خودروسازان شد؟ مالیات‌ گرفته شده توسط دولت برای خود بورس خرج می‌شود؟ پیش بینی بورس فردا 19 اردیبهشت 1400/ صف های فروش برچیده می شود؟ عرضه طلاهای خانگی به بازار/ سکه به هشت میلیون تومان می‌رسد؟ چند درصد شاغلان در بخش خصوصی فعالند؟ تلاش خودروسازان برای آزادسازی قیمت‌ها پرواز صفرها، معجزه ای دیگر در بازار سرمایه انتخابات مجامع استانی سهام عدالت باید ابطال شود کشف 277 ماینر از یک خانه عطش عجیب ایرانی‎‌ها برای خرید ملک در ترکیه/ خریداران 10 برابر شدند پیش‌بینی بورس یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 / از بازار خروج کنیم یا نکنیم؟ قاچاق انبه با هواپیما؛ هر عدد 60هزار تومان شد! ظریف به دخالت میدان در دیپلماسی معترض است آگهی افزایش سرمایه این دو نماد بر روی کدال رفت! نرخ فروش مسکن در تهران / محلات ارزان تهران کجاست؟ عدم رضایت خودروسازان از تصمیمات شورای رقابت/ نامه‌نگاری برای آزادسازی قیمت‌‌‌ها سه نماد دست به افشای اطلاعات زدند/ یک نماد خودرویی از انعقاد قرارداد مهم خبر داد شاخص بورس افت کرد بانک ملت سود تسعیر ارز را چگونه محاسبه کرد؟ برنامه های آتی غگیلا چیست؟/ علت کاهش مبلغ افزایش سرمایه چه بود؟ پای سازمان مالیاتی به ماجرای اختلاف صندوق توسعه و بورس باز شد

در حال بارگیری...