ریسک سیستماتیک مانع رشد شارپ بورس

ریسک سیستماتیک مانع رشد شارپ بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانی که ریسک‌های سیستماتیک وجود دارد بازار نمی‌تواند برای رشد شارپ تصمیم گیری کند.

هومن عمیدی در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: بورس از تنگنای شاخص یک‌میلیون و 150 هزار واحد رها شده و توانست برگشت خوبی داشته باشد، اما شرایط بنیادی و سیاسی در ادامه روند موثر خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال ترک مذاکرات برجام روی بازار در روز گذشته تاثیرگذار بود افزود: ریسک جدیدی برای بازار مبنی بر کابینه دولت جدید و سیاست‌های آن تعریف‌شده است

وی بابیان اینکه به‌طور طبیعی چند وزارتخانه ارتباط مستقیم با بورس دارند، گفت: یکی از وزارتخانه‌های مهم وزارت صمت است که اگر تابع منطق حاکم بر بازار سرمایه تصمیم‌گیری نشود اثرات آن بر روی سهام بورس زیاد خواهد بود به همین دلیل بازار در حالت استندبای قرار دارد.

عمیدی بیان کرد: مجامع شرکت‌ها برگزارشده، سود شرکت‌ها مشخص و سیاست‌های آینده آن‌ها اعلام‌شده و سه‌ماهه خوبی را شاهد بودیم.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تا زمانی که ریسک‌های سیستماتیک وجود دارد بازار نمی‌تواند برای رشد شارپ تصمیم‌گیری کند.

وی تصریح کرد: طی چندماهه گذشته بورس نسبت به بازار‌های دیگر اصلاح زیادی داشته است بنابراین یا باید در انتظار اصلاح در سایر بازار‌ها باشیم یا باید بورس به نسبت سایر بازار‌ها رشد کند.

عمیدی بابیان اینکه احتمال افزایش تورم وجود دارد، گفت:دولت با کسری بودجه مواجه بود که با فروش اوراق به دنبال جبران آن بود که مدت‌هاست نفروخته، بنابراین ناچار به چاپ پول است و دولت جدید نیز ناچار باید آن را قبول کند تا گشایش‌های سیاسی رخ دهد تا دست دولت در درآمد‌ها باز باشد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد طی 6 ماهه دوم سال، ارز و سایر مولفه‌ها به‌اندازه تورم رشد خواهند داشت، در حال حاضر نیز رشد سایر بازار‌ها شروع‌شده بنابراین بازار سرمایه نیز به حرکت درخواهد آمد.

وی بیان کرد: بازار از نظر تولید و فروش شرکت‌ها در وضعیت خوبی برخوردار است و شرکتی نداریم که ازلحاظ فروش با مشکل مواجه باشد و با انباشت تقاضا مواجه هستند و فقط در نرخ‌های غیررقابتی مشکل‌دارند.

عمیدی بابیان اینکه مسايل باید ریشه‌ای برطرف شود، افزود: مشکلات هر صنعت باید تخصصی بررسی و تصمیم‌گیری دايمی برای آن شود تا هم سرمایه‌گذاران و هم تولیدکنندگان بتوانند بر اساس آن تصمیم بگیرند اگر تصمیمات به‌صورت خلق‌الساعه گرفته شود و پشتوانه اجرایی نداشته باشد پس از مدتی لغو خواهد شد.

 


بیشتر بخوانید:

ایجاد دامنه نوسان خاص در صنایع بزرگ

آخرین اخبار بورس و اقتصاد