قیمت‌گذاری دستوری همیشه باعث ایجاد رانت شده است

قیمت‌گذاری دستوری همیشه باعث ایجاد رانت شده است

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت:زمانی که کالا به صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت‌ها فاصله قابل توجهی را با قیمت بازار پیدا می‌کنند، زمینه ایجاد رانت در بازار فراهم می‌شود.

خواندن 3دقیقه

به گزارش بورس نیوز، علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران به رویکرد قیمت‌گذاری دستوری و تبعات اجرای آن اشاره و اظهار کرد: قیمت‌گذاری دستوری همیشه در بازار‌ها باعث ایجاد رانت شده است.

وی افزود: زمانی که کالا به صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت‌ها فاصله قابل توجهی را با قیمت بازار پیدا می‌کنند، زمینه ایجاد رانت در بازار فراهم می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد: با اجرای قیمت‌گذاری دستوری افرادی که شایستگی خرید کالا را ندارند اقدام به خرید کالای مدنظر می‌کنند و در نهایت کالای مدنظر را در بازار آزاد با قیمت بالا به فروش می‌رسانند.

صالح آبادی قیمت‌گذاری دستوری را به عنوان آفتی بزرگ در اقتصاد کشور عنوان کرد و بیان کرد: در مجموع قیمت‌گذاری دستوری هیچ نفع و اثر مثبتی برای مردم ندارد و همه تجربیات گذشته تایید می‌کنند که اجرای این اقدام، فقط به نفع دلالان و سوداگران خواهد بود که زمینه بهم‌ریختگی نظم بازار را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه سیاستگذار باید میان دخالت و نظارت تفاوت قایل شود، خاطرنشان کرد: در بازار به شدت مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستم، اما از طرفی معتقدم که باید نظارت در معاملات کالا‌ها صورت گیرد و نهاد‌های متولی باید به طور حتم نظارت بر بازار‌ها داشته باشند؛ همین نظارت‌ها زمینه تنظیم بهینه بازار را فراهم می‌کند.

عرضه در بورس کالا بهترین راهکار

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران توضیح داد: حدود یک ماه گذشته نیز مطرح شدن قیمت گذاری دستوری برای فولاد باعث بهم ریختگی بازار و تاثیر منفی آن بر معاملات بورس شد.

صالح‌آبادی گفت: ما معتقد به عرضه کالا‌ها در بورس کالا هستیم و بهتر است اقدامی صورت گیرد تا حد امکان کالا‌ها در بورس کالا عرضه شوند تا هم امکان نظارت بر بازار فراهم شود و هم قیمت گذاری دستوری کنار رود.

بیشتر بخوانید:

سهامداران دست به معاملات انتقامی نزنند

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد