صنایع بورسی چند درصد تا سقف تاریخی خود فاصله دارند؟

صنایع بورسی چند درصد تا سقف تاریخی خود فاصله دارند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس بر روی پله یک میلیون و 489 هزار واحد قرار دارد و برای رسیدن به سقف تاریخی خود باید 37 درصد دیگر رشد کند.

علی ملک لی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که، شاخص کل بورس بعد از ریزش بزرگ سال 99 چه میزان تا رسیدن به اوج خود فاصله دارد؟، اظهار کرد: در حال حاضر شاخص کل بورس بر روی پله یک میلیون و 489 هزار واحد قرار دارد و بعد از 13 ماه که از ریزش بازار سرمایه می‌گذرد، 37 درصد تا سقف قبلی خود (تراز 2 میلیون و 100 هزار واحد) فاصله دارد.

او بیان کرد: شاخص هم وزن نیز بر روی پله 450 هزار  و 59 واحد قرار دارد و بعد از 13 ماه که از ریزش بازار سرمایه می‌گذرد، شاخص هم وزن 15 درصد تا سقف قبلی خود (تراز 537 هزار واحد) فاصله دارد.

بیشتر بخوانید

  • صنایع پیشتاز و جامانده از رشد بورس را بشناسید

ملک لی با بررسی وضعیت شاخص صنایع بزرگ بورس گفت: شاخص صنعت خودرو و بانک، یک رابطه‌ی مستقیم با مذاکرات و برجام دارد که اگر گشایشی در این خصوص حاصل شود این دو صنعت در کانال صعودی قرار می‌گیرند و اقبال به سهام شرکت‌های این دو گروه افزایش می‌یابد. در حال حاضر به ترتیب شاخص گروه بانکی به 42 و شاخص گروه خودرویی به 164 درصد رشد، تا رسیدن به سقف تاریخی خود در مرداد ماه 99 فاصله دارند.

او بیان کرد: شاخص گروه فرآوره‌های نفتی (پالایشگاه‌ها) نیز تا سقف تاریخی خود 97 درصد فاصله دارد. البته چشم انداز صنعت پالایشی، با توجه به سوبسید‌هایی که توسط این شرکت‌ها از دولت برای نرخ خوراک دریافت می‌شود و همچنین صادرات و دور زدن تحریم‌ها، آینده بسیار خوبی خواهند داشت.


کارشناس بازار سرمایه افزود: شاخص گروه دارویی هم در حال حاضر بر روی تراز 137 هزار واحد قرار گرفته و تا رسیدن به اوج خود 24 درصد فاصله دارد. لازم به ذکر است با توجه به حذف ارز 4200 تومانی از صنایع دارویی، تهیه و ساخت واکسن، شاخص دارویی وضعیت بهتری نسبت به سایر صنایع داشته است و برخی از تک سهم‌ها مثل ایران دارو، سقف‌های قبلی خود را با احتساب افزایش سرمایه‌هایی که داشتند و سودی که تقسیم کردند، پس گرفتند.

او گفت: شاخص گروه سیمان تنها 20 درصد تا رسیدن به سقف خود فاصله دارد که با توجه به افزایش نرخ برق این صنعت، مازاد تولید سیمان در کشور و حذف رانت سیمان، شاخص صنعت سیمان حتما در آینده با چالش‌هایی رو به رو خواهد شد.

او تاکید کرد: البته اگر وعده‌های دولت جدید مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن به تحقق بپیوندد قطعا چشم انداز این صنعت میتواند بهتر باشد. اما با توجه به اینکه مازاد تولید در صنعت سیمان داریم نمیتوانیم به سودآوری تمام شرکت‌های سیمانی امیدوار باشیم.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: شایان ذکر است شاخص گروه محصولات شیمیایی (پتروشیمی)، سقف قبلی سال 99 عدد 111 هزار واحد بوده که هفته گذشته این سقف شکسته شد و این شاخص به عدد 113 هزار واحد رسیده است.

او تصریح کرد: شاخص صنعت فلزات اساسی نیز تا به حال رشد خوبی را تجربه کرده و با توجه به افزایش نرخ دلار به مرور میتوانند به سقف قبلی خود یعنی 141 هزار واحد برسد. در حال حاضر این شاخص فقط 20 درصد با سقف قبلی خود فاصله دارد.

او افزود: در میان صنایع بزرگ صنعت انبوه سازی کم‌ترین رشد را تا به حال داشته و با سقف قبلی خود 98 درصد فاصله دارد. از نظر من قیمت سهام اکثر شرکت‌های این صنعت سال‌ها طول می کشد تا سقف قبلی خود را لمس کنند.

لازم به ذکر است که، در جدول زیر می‌توانید میزان فاصله و رشد صنایع مختلف از سقف خود را مشاهده کنید.

در پایان ملک لی در پاسخ به این پرسش که تا به حال صنایع مختلف چه میزان رشد از کف را تجربه کردند؟، گفت: میزان رشد صنایع مختلف بعد از ریزش مرداد ماه به ترتیب، صنعت فرآورده نفتی با 72 درصد رشد، پتروشیمی با 62 درصد، فلزات اساسی 61 درصد، صنعت دارویی 44 درصد، صنعت سیمان 38 درصد، صنعت خودرو 33 درصد و شاخص بانک و انبوه سازی با 21 درصد همراه بوده است.

انتهای پیام/

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد