صدور 5 میلیون سند از اراضی کشور

صدور 5 میلیون سند از اراضی کشور

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: بنابراین از همان زمان تاکنون نزدیک به چهار میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی مستثنیات کشور معادل 25 درصد رفع تداخل شده است که 40 درصد این اقدامات در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

بورس نیوز:صفدر نیازی شهرکی، رییس سازمان امور اراضی کشور درباره صدور سند اراضی کشاورزی و رفع تداخلات اراضی توسط قرارگاه صدور اسناد اراضی کشاورزی، اظهار کرد: اکنون کارگروهی متشکل از اعضای سازمان امور اراضی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکیل شده که موظفند برای تثبیت و صدور اسناد اراضی کشاورزی فرایند کار را سرعت ببخشند.

وی با بیان اینکه این سازمان متولی حفظ اراضی کشاورزی است، اظهارداشت: سال 1393 با ابلاغ قانون حدنگار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولی صدور اسناد کل پهنه 165 میلیون هکتاری کشور اعم از دریا، جنگل، تالاب، اراضی ملی و مستثنیات، ملی و شخصی شد و مقرر گردید در مدت پنج سال سند اراضی صادر و در سامانه مربوطه تصویب شود.

نیازی شهرکی تصریح‌کرد: طبق آخرین آمار‌ها از مجموع 18.7 میلیون هکتار اراضی کشاورزی، 1.8 میلیون هکتار از این اراضی دارای سند تک‌برگ شده که این رقم معادل 10 درصد کل اراضی کشاورزی کشور است.

رییس سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان‌کرد: در سال 1340 که قانون اصلاحات ارضی اعلام شد با کمک شورای اجرا کننده وقت، زمین از مالکان گرفته و به زارعان سپرده شد. در سال 1341 قانون اراضی ملی برای جنگل، مرتع و بیشه زار و بیابان صادر شد بنابراین از همان زمان که برای بخشی از اراضی که ما پیشتر نسق صادر کرده بودیم در اصلاحات ارضی ملی شدند، سند مناطقی برایشان صادر شد و اختلاف بین مردم و ادارات مربوطه استان‌ها از همان جا یعنی حدود 60 سال پیش شکل گرفت.

وی تاکید کرد: برای رفع دعاوی بین مردم و ادارات دولتی، در سال 1394 قانون رفع تداخلات اراضی ابلاغ شد برآن اساس کمیسیونی در استان‌ها به ریاست رییس سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و سایر اعضا تشکیل و مقرر شد مجموعه جهاد کشاورزی به همراه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دعاوی را حل و فصل کنند.

نیازی شهرکی تصریح کرد: بنابراین از همان زمان تاکنون نزدیک به چهار میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی مستثنیات کشور معادل 25 درصد رفع تداخل شده است که 40 درصد این اقدامات در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: طبق برنامه قرار است امسال و سال آینده همه پلاک‌هایی که تداخل دارند، رفع تداخل شوند؛ بنابراین برش‌های استانی تعیین شده و به طور مستمر جلسات استانی و ستادی برگزار می‌شود.

رییس سازمان اموراراضی کشور گفت: همچنین قرارگاه صدور اسناد اراضی کشاورزی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی سه شنبه هر هفته برگزار می‌شود تا هر چه سریعتر مشکلات دعاوی چندین ساله مردم با ادارات دولتی در بحث تداخلات اراضی برطرف شود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد