افزایش دو برابری سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران

افزایش دو برابری سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران

بورستهران- ایرنا- مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل از افزایش دو برابری میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بورس خبر داد و گفت: در ابتدای فروردین 99، سبد ارزش سرمایه گذاری خارجی حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان بود، در حالی...

«بهادر بیژنی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به میزان سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران در سال 99 اشاره کرد و افزود: تعداد کدهای صادر شده سرمایه‌گذاران خارجی از ابتدای سال جاری تا بهمن ماه از یک هزار و 800 کد به سه هزار و 600 کد رسیده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شاخص بورس از ابتدای سال دو برابر شده است و رشد غافلگیرکننده‌ای را تجربه کرده است؛ بنابراین طبیعی است که میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران به حدود دو برابر رسیده باشد.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل با اشاره به تعداد کدهای صادر شده سرمایه گذاران خارجی از ابتدای سال جاری تا بهمن ماه گفت: در این محدوده زمانی با توجه به وجود بحث ناملایمات بین‌المللی تعداد کد سرمایه‌گذاران خارجی از یک هزار و 800 کد به سه هزار و 600 کد رسیده است که این رشد دو برابری نشان‌دهنده افزایش تمایل سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری و ورورد سرمایه های خود به بازار سرمایه ایران است.

 وی اظهار داشت: افزایش تعداد صدور کد سرمایه‌گذاران خارجی اعم از حقیقی و حقوقی نشان‌دهنده تشخیص پتانسیل بازار سرمایه ایران در بین دیگر بازارها برای سرمایه‌گذاری است.

بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران، اصلی‌ترین برنامه سازمان بورس

بیژنی با تاکید بر اینکه بحث بین المللی شدن بازار سرمایه ایران از جمله برنامه‌های اصلی سازمان بورس در چند سال اخیر بود، گفت: در این زمینه اقداماتی انجام شده است و پیشینه برخی از آنها به حدود 14 سال گذشته باز می‌گردد اما به تازگی به نتیجه رسیده است و شاهد نتایج مثبت آن در بازار سرمایه ایران بوده ایم.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل به اقدامات انجام شده جهت افزایش ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران تاکید کرد و افزود: سیاست ما در بازار سرمایه این است که به جای داشتن ارتباط کوتاه‌مدت  و کم عمق با بورس‌های سایر کشورها بتوانیم ارتباطی سازنده، عمیق و دراز مدت با تعداد محدودی از بورس‌های معتبر دیگر کشورها و نهادهای ناظر  داشته باشیم که تاکنون آنها را با دقت انتخاب و ارتباطات عمیقی را برقرار کرده ایم.

بیژنی به ارتباط بازار سرمایه ایران با تعداد زیادی از نهادهای ناظر در دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: اکنون با 18 نهاد ناظر و بورس در سایر کشورها موافقت‌های دو جانبه داریم، سعی ما این است وقت و انرژی بیشتری را بر مناطقی که بازار هدف ما را تشکیل می‌دهند بگذاریم تا بتوانیم زمینه افزایش تعاملات خود را در چارچوب تعاملات فنی و علمی فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تیم بین الملل بازار سرمایه به دنبال بازارهای هدف جدید است تا بتوانیم از این طریق زمینه فعالیت خود را گسترش دهیم، گفت: سیاست فعالیت ما بدین گونه است که وقتی بازار جدیدی را در نظر می گیریم که جزو بازار هدف ما محسوب می شود علاوه بر سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر، ارکان اصلی بازار سرمایه (بورس تهران، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی) و شرکت سپرده گذاری مرکزی به صورت هماهنگ بر روی بازار هدف تمرکز و ارتباطات لازم را برقرار می کنند.

بیژنی با بیان اینکه پیدا کردن بازار هدف جدید با توجه به شرایطی که در نظر داریم ادامه دارد، خاطرنشان کرد: ما در سطح چند جانبه هم تعاملاتی داریم که در چارچوب نهادهای استانداردساز بین المللی بازار سرمایه است.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل با اشاره به اینکه در سطح بین الملل در حال فعالیت با آیسکو هستیم که اعضای آیسکو 95 درصد از بازار سرمایه دنیا را در بیش از 105 حوزه اجرایی تنظیم و نظارت می کنند، افزود: آیسکو دارای 38 اصل است که این اصل ها براساس سه هدف یعنی حمایت از سرمایه گذاران، اطمینان از فعالیت بازارها به صورت منصفانه و شفاف و نیز کاهش ریسک سیستماتیک بنیان گذاری شده اند.

به گفته وی، از آذر 97 که عضو عادی آیسکو شدیم بیش از پیش خود را به اجرای سه هدف آیسکو متعهد می دانیم.

ارزش معاملات بازار سرمایه قابل مقایسه با سال گذشته نیست

بیژنی با بیان اینکه روند معاملات بازار سرمایه به هیچ عنوان از نظر تعداد سرمایه گذاران و ارزش معاملات قابل مقایسه با بازار سال گذشته نیست، گفت: تا روزی ارزش معاملات بازار به زور به رقم یک هزار میلیارد تومان می رسید اما اکنون ارزش معاملات در برخی از روزها به 25 هزار میلیارد تومان می رسد،  این موضوع نشان می دهد که بازار سرمایه ایران بازار متفاوتی است که نقش اساسی را در بازار مالی کشور ایفا می کند.

افزایش روزانه تعداد سرمایه گذاران خارجی در ایران

وی با تاکید بر اینکه تعداد سرمایه گذاران خارجی روز به روز در حال افزایش است، گفت: تعداد سرمایه گذاران خارجی در آذر ماه 99 ، سه هزار و 358 بود، این عدد به سه هزار و 487 نفر رسید که نشان دهنده رشد بیش از سه درصدی  تعداد سرمایه گذاران در بازار است و در دورانی که اوج بازار سرمایه بود این عدد به پنج درصد رسیده بود.

بیژنی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان دهنده آن است، سرمایه گذاران خارجی با محاسبات انجام شده به این نتیجه رسیدند که بازار سرمایه ایران از آینده خوبی برخوردار است و سرمایه خود را وارد بازاری خواهند کرد که علاوه بر بازدهی خوب بازار سرمایه، به عنوان شفاف ترین بازار در ایران برای سرمایه گذاری محسوب می شود زیرا در این بازار شاهد حضور شرکت های بزرگ با بازدهی بسیار بالا هستیم.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل با بیان اینکه بورس کالا و بورس انرژی از دیگر بازارهایی هستند که سرمایه گذاران خارجی در ایران به دنبال سرمایه گذاری در این بازارها هستند، گفت: در کنار بورس تهران و فرابورس، شرکت بورس کالا، بورس انرژی و شرکت سپرده گذاری با دید بین المللی همراه هستند.

علاقه سرمایه گذاران خارجی به بورس های کالایی

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران خارجی علاقه زیادی به بورس های کالایی ایران دارند و ارزش معاملات این بورس را با کل اقتصاد کشور مقایسه می کنند، افزود: سرمایه گذاران خارجی زیادی در بورس های ایران فعالیت دارند و در کنار همه بورس ها، بورس کالای ایران بسیار بزرگ و قدرتمند شده است.

بیژنی با بیان اینکه فعالان خارجی علاقه زیادی را به بورس های کالایی ایران علاقه داشتند و به دنبال استفاده تجربیات به دست آمده در این بورس هستند، افزود: بورس کالا همراه با کشورهایی که در تعامل خارجی هستند به دنبال ایجاد پلتفرم مشترک معاملاتی هستند که امیدواریم با بهبود شرایط بین المللی این اتفاق رخ دهد.

ایجاد اتصال بازار سرمایه ایران به بازار دیگر کشورها

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل با بیان اینکه یکی از برنامه های شرکت سپرده گذاری ایجاد اتصال بازار سرمایه ایران به بازار دیگر کشورها از لحاظ تسویه است، خاطرنشان کرد: اتصال تسویه معاملاتی ایران با دیگر کشورها از جمله فرآیندهایی است که شرکت سپرده گذاری به دنبال اجرای آن است، امیدواریم هر چه زودتر و با فراهم شدن شزایط لازم این اقدام به مرحله اجرا برسد.

وی با اشاره به برنامه های پیش روی بازار سرمایه ایران برای ایجاد گسترش در روابط بین الملل گفت: یکی از برنامه های در دستور کار این است که بتوان با توجه به شرایط حاکم در همه کشورها، شرایط را برای بین المللی شدن بازار سرمایه ایران فعال کرد.

بیژنی خاطرنشان کرد: هدف ما پیدا کردن کشورهای هدف است و به دنبال این هستیم تا نقش خود را در نهادهای بین المللی جدی تر کنیم.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل با اشاره به اینکه برطرف کردن چالش های موجود با شرکای بین المللی به عنوان یکی از مسایل مهم در بحث تنظیم فعالیت بین المللی  است، اظهار داشت: برای ما مهم است که جهت رفع چالش ها فقط همکاری در حوزه بازار سرمایه وجود نداشته باشد بلکه بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت امور خارجه و باقی نهادها باید کمک کنند تا فعالیت های گسترده ای برای بین المللی شدن بازار سرمایه ایران صورت گیرد.

گزارش از رویا ذوالفقاری

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد