ادعای عجیب دولت / نقدینگی در دولت ريیسی کاهش یافت؟

ادعای عجیب دولت / نقدینگی در دولت ريیسی کاهش یافت؟

اقتصاد کلان تجارت‌نیوز نوشت:رسانه‌های دولتی از منفی شدن رشد نقدینگی به عنوان یکی از دستاوردهای تیم اقتصادی ريیسی یاد کرده‌اند. اما آمار بانک مرکزی چیز دیگری می‌گویند.

روز 12 مرداد ماه دولت ابراهیم ريیسی یک ساله شد. در سالگرد یک ساله شدن دولت سیزدهم، رسانه‌های دولتی عنواینی را به عنوان دستاوردهای این دولت مطرح کرده‌اند. یکی از این موارد، منفی شدن رشد نقدینگی پس از 9 سال است. با این وجود بررسی گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی از متغیرهای پولی این ادعا را رد می‌کند.طبق آمار بانک مرکزی، دولت ابراهیم ريیسی، سکان اداره کشور را با نقدینگی سه هزار و 705هزار میلیارد تومان در پایان خرداد ماه 1400 در دست گرفته است. نقدینگی در یک سال پس از آن با رشد 37٫8درصدی همراه شده و به پنج هزار و 104هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین ادعای منفی بودن رشد نقدینگی کاملا بی اساس است.

منفی شدن رشد نقدینگی تنها در یک ماه!

از طرف دیگر اگر رشد ماهیانه نقدینگی هم ملاک این ادعا قرار گرفته باشد، به معنی این است که دولت تنها عملکرد یک ماه خود را مورد سنجش قرار داده. نقدینگی در نخستین ماه سال 1401 با افت 0٫2درصدی همراه شد. اما به نظر نمی‌رسد که این عدد در راستای عملکرد دولت در بخش پولی و بانکی به دست آمده باشد.

بررسی رشد ماهانه نقدینگی نشان می‌دهد که از سال 1385 به این سو، رشد نقدینگی به طور معمول در فروردین ماه هر سال کمترین مقدار خود را داشته است. به علاوه، رشد نقدینگی در پنج سال، عددی منفی را ثبت کرده است و این اتفاق دلیل روشنی برای تحسین کردن عملکرد دولت ريیسی نیست.

بیشتر بخوانید :

  • آیا وزیر اقتصاد از آمارهای بانک مرکزی بی‌خبر است؟ / از تناقض تا آمارسازی برای وارونه‌نمایی واقعیت‌های کشور
  • مسعود نیلی : زندگی برای مردم بسیار سخت تر خواهد شد/ رشد نقدینگی، افسارگسیخته است

21220

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد