یک ایراد قانونی در شناسایی سهام به عنوان سهام خزانه

یک ایراد قانونی در شناسایی سهام به عنوان سهام خزانه

به گفته ريیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، یک ایراد قانونی در شناسایی سهم تملک شده توسط صندوق بازارگردانی به عنوان سهام خزانه وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مطابق با شرایط مقرر در ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقا نظام مالی کشور و همچنین آيین‌نامه خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه، در عملیات بازارگردانی که ناشر تامین کننده منابع مالی باشد، در صورت تملک سهام ناشر توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی، این سهام از منظر قانونی در صورت‌های مالی ناشر، به عنوان «سهام خزانه»، قابل شناسایی نیست.

سیدمصطفی علوی، ريیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به موضوع حسابداری و گزارشگری مالی عملیات بازار گردانی در صورتهای مالی ناشر گفت: از آنجایی که در عملیات بازارگردانی در حالتی که ناشر تامین‌کننده منابع مالی باشد، تملک سهام توسط صندوق‌های سرمایه گذاری اختصاصی صورت می گیرد و نه ناشر، با توجه به شرایط مقرر در ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقا نظام مالی کشور و همچنین آيین‌نامه خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه، از لحاظ قانونی این نوع سهام نمی‌تواند به عنوان سهام خزانه شناسایی شود (سنا).

سهام خزانه (به انگلیسی: Treasury stock) سهام عادی یا ممتاز یک شرکت سهامی است، که توسط همان شرکت، مجددا خریداری شده باشد. به عبارت دیگر شرکت، سهام صادر شده خود را، مجددا در بورس خریداری می‌‌کند.

بر طبق استانداردهای حسابداری، سهام خزانه، یک دارایی محسوب نمی‌شود و سود حاصل از خرید و فروش آن میان سهام‌داران توزیع نمی‌شود. همچنین سهام خزانه از حقوقی نظیر حق رای، سود سهام، حق تقدم خرید سهام برخوردار نیست (ویکی‌پدیا).

افزایش کیفیت اطلاعات در بازار سهام

یکی از قوانین بورسی نیر در روزهای اخیر تغییر کرده، سازمان بورس در راستای افزایش کیفیت اطلاعات به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار، از هشتم تیر نسبت P/S برای شرکت‌های تولیدی را در صفحه مربوط به هر شرکت در سایت TSETMC قرار داده است.

البته این نسبت در شرکت‌های غیر تولیدی محاسبه نمی‌شود و با تغییر قیمت سهام یا افشا گزارش ماهانه جدید به روز رسانی می‌شود.

بر اساس این گزارش، P/ S به معنای نسبت قیمت بازار به میزان فروش شرکت به ازای هر سهم است. این نسبت یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که در سنجش وضعیت بنیادی یک شرکت مورد استفاده تحلیلگران قرار می‌گیرد (ایسنا).

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد