شرایط فروش ارز در صرافی‌ها تغییر کرد؟

شرایط فروش ارز در صرافی‌ها تغییر کرد؟

بررسی های میدانی از بازار ارز، صرافی های بانکی و غیربانکی نشان می دهد شرایط تخصیص ارز به اشخاص تغییر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: بررسی های میدانی از بازار ارز، صرافی های بانکی و غیربانکی نشان می دهد شرایط تخصیص ارز به اشخاص تغییر کرده است.

هر نفر سالانه 2200 دلار معادل 2 هزار یورو ارز می تواند با ارايه کارت ملی ارز مسافرتی از صرافی ها دریافت کند. در پی این موضوع، گفته شده بود افرادی برای استفاده از مابه التفاوت ارز صرافی با ارز بازار، سهمیه خود را دریافت می‌کنند و به دلال‌ها می‌فروشند و یا افراد کارت ملی خود را به دلالان اجاره می‌دهند. به همین منظور باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر این موضوع شد.

خبرنگار ما به میدان فردوسی محل اصلی مبادلات ارز می‌رود. جلوی درب ورودی مترو پر بود از دلال‌هایی که داد می‌زدند، "دلار و یورو خریدارم! " در صحبت با یکی از همین دلال‌ها از روند فروش سهمیه ارز به آن‌ها مطلع شدیم. او از سود این کار تعریف کرد و گفت: دیروز اگر سهمیه خریداری می‌کردی 3 میلیون سود می‌کردی، اما سود این کار امروز، سود یک میلیون و 500 هزار تومان است.

از دلال دیگری می پرسیم که او نیز ما را ترغیب به فروش سهمیه ارز کرد ، می گوید که اگر به او سهمیه خود را بفروشیم سودش را نصف نصف می کنیم. بین دلال ها اختلاف نرخ وجود دارد. اما هر دلال قیمت متفاوتی را برای مابه تفاوت قیمت‌ها اعلام می‌کرد. البته برخی دیگر دلالان می‌گفتند که باید برای گرفتن سهمیه علاوه بر داشتن کارت ملی و یک سیم کارت به نام، باید پاسپورت نیز همراه داشته باشید.

سود فروش سهمیه، کار را به جایی کشاند که فردوسی شلوغ‌تر از همیشه دیده می‌شود و صف فروش سهمیه ارز، تا حد فاصل 10 مغازه را پر کرده بود. افرادی ادعا می‌کردند از 3 صبح منتظر هستند تا سهمیه خود را بگیرند، اما بعد از 8 ساعت هنوز نوبت آن‌ها نشده است.

دادستان تهران ماه گذشته به خرید و فروش ارز سهمیه‌ای اشخاص اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی بابت هر کارت ملی حدود 2 هزار یورو ارز واگذار می‌کند که این اقدام باعث ایجاد بازار سیاه شده است به نحوی که عده‌ای از طریق اجاره کارت ملی، ارز تعلق گرفته به آن‌ها را دریافت کرده و در قبال آن، رقم ناچیزی بابت اجاره کارت ملی به آن‌ها پرداخت می‌کنند.

طبق این گزارش؛ اگر مانند سال گذشته سهمیه‌ها حذف شود، قیمت ارز بالا می‌رود پس نمی‌توان به همین سادگی رای به حذف سهمیه‌ها داد و همچنین از سمت دیگر افراد دیگری هستند که به طور جدی به این سهمیه برای سفرهای خود نیاز دارند و اگر ارز را نتوانند تهیه کنند، مجبور می‌شوند به بازار سیاه روی بیاورند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد