تشکیل کارگروه سهام عدالت/ سود سهام عدالت تا قبل از پایان سال پرداخت می‌شود

تشکیل کارگروه سهام عدالت/ سود سهام عدالت تا قبل از پایان سال پرداخت می‌شود

دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری امور سهام عدالت خبر داد و گفت: این کارگروه تلاش می‌کند سود سهام عدالت مربوط به سال گذشته را تا پایان سال به حساب ذینفعان سهام عدالت واریز کند.

محمد خزاعی کوه‌پر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد کارگروه پیگیری سهام عدالت گفت: این کارگروه مرکب از نماینده سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی، وزارت اقتصاد، وزارت تعاون، سازمان بازرسی کل کشور، اتاق تعاون و کانون شرکت های سرمایه‌گذاری عدالت است که چهارشنبه هفته گذشته اولین جلسه کارگروه تشکیل شد.

وی گفت: در این کارگروه مشخص شد باید موانع و اختلافات برای سهام عدالت رفع شود تا مردم سردرگم نشوند و موضوعات با اهمیت سهام عدالت در شورای عالی بورس مطرح شود.

به گفته خزاعی، یکی از مصوبات کارگروه سهام عدالت، اصلاح تبصره یک ماده 3 آيین‌نامه سهام عدالت است که قبلا در شورای عالی بورس مصوب شد که طبق آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از محل خالص ارزش دارایی‌ها صورت‌های مالی خود را تهیه می‌کردند که این امر منجر به زیان‌ده نشان دادن شرکت‌های بورسی استانی سهام عدالت می‌شد در نتیجه این بند با مصوبه کارگروه حذف شد و قرار بر این شد صورت‌های مالی حسابرسی شرکت‌های استانی طبق استاندارد حسابرسی براساس ارزش بهای تمام شده شرکت‌ها باشد و این شرکت‌ها از زیان خارج شوند.

خزاعی این را هم گفت: مصوبه دوم کارگروه این بود پرداخت سود سهام عدالت مربوط به ملکردسال 99 باید از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول شود و تا پایان سال جاری به حساب سهامداران عدالت واریز شود. در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امضا شد که تتمه مانده حساب‌های سود سهام عدالت در این شرکت می‌ماند را به شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری منتقل کند. حساب‌هایی که دارای مشکل هستند یا صاحبان حساب‌های سهام عدالت فوت شده‌اند.

دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد اینکه این مسيله برای سهامداران غیر مستقیم است اما برای سهامداران روش مدیریت مستقیم چه می‌شود، گفت: برای آنها خود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود سهام عدالت را به حساب دارندگان سهام واریز می‌کند و آنهایی که حسابشان مشکل دارد یا فوت شده باشند، منتظر برگه انحصار وراثت می‌مانند تا بعد از طی مراحل قانونی سود به حساب نماینده متوفی واریز شود.

خزاعی در مورد اینکه آیا درباره آزادسازی معاملات سهام عدالت تصمیم‌گیری نشده است، گفت: با توجه به مشکلاتی که در آيین‌نامه قبلی سهام عدالت که مصوب مرداد سال 99 در شورای عالی بورس بود که باعث می‌شد، عواملی اجازه برگزاری به سهام عدالت ندهند تصمیم بر این شد که بدون ترتیب آيین‌نامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به تابلوی بورس منتقل شدند و شرکت‌هایی که در شرایط مناسب وارد بازار شدند قیمت سهام آنها خوب شده است اما آنهایی که در شرایط اوج بازار وارد شوند قیمت آنها کم شده که در برخی موارد باعث درگیری قومی قبیله‌ای در استان‌ها هم شده است.

وی همچنین گفت: قرار شد تا زمان اصلاح آيین‌نامه اجرایی سهام عدالت، نمد همه شرکت های سرمایه‌گذاری استانی بسته بماند.

به گفته دبیر کل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی 2 هزار میلیارد تومن از پول سهام عدالت با مصوبه شورای عالی بورس در دولت قبل برداشته شد و قرار بر این بود که در صندوق بازارگردانی ویژه این سهام مورد حمایت قرار گیرد که این اتفاق نیفتاد و باعث شد ارزش اکثر سهام شرکت‌های استانی افت کند که در نتیجه سهام این شرکت‌ها بسته مانده است.

وی گفت: مصوبات کارگروه سهام عدالت به شورای عالی بورس ارايه می‌شود که با توجه به اینکه عمده اعضای این کارگروه در شورای عالی بورس هم حضور دارند، پیش‌بینی می‌شود مصوبات این کارگروه به صورت اکثریت در شورای عالی بورس هم مصوب و بعد از آن هم اجرا شود.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد