وضعیت بورس تهران در هفته ای نیمه تعطیل

وضعیت بورس تهران در هفته ای نیمه تعطیل

این هفته شاخص کل بورس تهران در سه روز فعالیت خود 6هزار واحد (0.4درصد) رشد کرد. بیشترین و کمترین بازدهی هفته به ترتیب متعلق به نمادهای«سقاین» و «حآسا» و بیشترین...

اقتصاد‌آنلاین - سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام تنها سه روز فعالیت کرد و به علت تعطیلی استان تهران و البرز، بورس تهران نیز از روز سه شنبه به تعطیلات دعوت شد. بدین ترتیب بازار شاهد دو روز سبز و یک روز قرمز بود. در روز شنبه، شاخص کل کار خود را با رشد بیش از پنج هزار واحدی آغاز کرد. اما در روز یکشنبه با هشت هزار واحد افت همراه شد و دوباره در روز دوشنبه سبزپوش شد و هشت هزار واحد رشد کرد. گفتنی است این هفته در بازار سهام خالص فروش افراد حقیقی از خرید آن‌ها بیشتر بود.

وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران در مجموع 6هزار واحد رشد کرد و از ارتفاع یک میلیون و 305هزار واحد به یک میلیون و 311هزار واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل هم وزن با رشد 0.3درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز دو روز قرمز و یک روز سبز را تجربه کرد و در مجموع 59واحد، معادل 0.3درصد رشد کرد.

پربازده‌ترین نمادهای هفته

نمادهای «سقاین» با 15.5درصد، نماد «سبهان» با 14.6درصد و نماد «سدور» با 14.6درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «حآسا» با منفی 14.5درصد، «ثرود» با منفی 13.5درصد و «بنو» با منفی 13درصد سهامداران خود را نقره داغ کردند.

ارزش معاملات

این هفته ارزش معاملات بازار سهام، روند سه هفته گذشته را حفظ کرد و بین رقم پنج هزار تا حدود هفت هزار میلیارد تومان نوسان کرد. متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود 6هزار و 205میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود دو درصد کاهش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با 6هزار و 738میلیارد تومان متعلق به روز شنبه، 26تیر ماه و کمترین ارزش معاملات با پنج هزار و 94میلیارد تومان متعلق به روز دوشنبه بود.

وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «محصولات شیمیایی» تعلق داشت به طوری که هزار و 968میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با معاملات هزار و 586میلیارد تومانی دوم شد و «خودرو و ساخت قطعات» با هزار و 422میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. 

در این هفته نیز تعداد گروه‌هایی که با دل خوش بازار را ترک کردند کم نبودند. گروه «سیمان، آهک و گچ» با 5.8درصد، گروه «محصولات چوبی» با 3.7درصد و گروه «فرآورده‌های نفتی» با 3.6درصد رشد پر بازده‌ترین گروه‌های این هفته بودند. در طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «خدمات فنی و مهندسی» با منفی 13.2درصد، «منسوجات» با منفی 5.7درصد و «سرمایه‌گذاری‌های استانی» با منفی 5.3درصد به ثبت رسیدند.

تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

این هفته بازار سهام کار خود را با ورود پول آغاز کرد اما در روز یکشنبه خروج پول قابل توجهی رقم خورد. با این حال در روز دوشنبه دوباره ورود پول رقم خورد. در مجموع این هفته خالص فروش حقیقی‌ها حدود 40میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «فرآورده‌های نفتی» با 211میلیارد تومان و گروه «سرمایه‌گذاری‌ها» با 75میلیارد تومان و گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» با 47میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با 162میلیارد تومان و «فلزات اساسی» با 122میلیارد تومان و «سرمایه‌گذاری‌های استانی» با 53میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. 

بیشترین ورود و خروج پول به کدام نمادها بود؟

گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «صباح»، «شبریز» و «شپنا» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری حق تقدم سرمایه‌گذاری صبا تامین 84میلیارد تومان و پالایش نفت تبریز 76میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «وبملت»، «وتجارت» و «برکت» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری بانک ملت 73میلیارد تومان و بانک تجارت 58میلیارد تومان افزایش یافت.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد