بدترین روز سال برای بازارها/ وجشت شاخص‌ها از ویروس جدید کرونا

بدترین روز سال برای بازارها/ وجشت شاخص‌ها از ویروس جدید کرونا

جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی شاهد آشفتگی بازار وال استریت و کاهش قیمت سهام و سایر بازارهای مالی در سراسر جهان در پی انتشار خبر نوع جهش یافته جدید کرونا موسوم به اومیکرون بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا موسوم به اومیکرون در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، هونگ کونگ و اسرايیل مشاهده شده است که برخی کشورها را مجبور به اعمال ممنوعیت پرواز کرده است. نوع دلتا هم در تابستان تاثیراتی بر مردم و اقتصاد داشت. حالا سرمایه گذاران و اقتصاددانان نگران این هستند که ویروس جدید همان تاثیر را داشته باشد. در پی این اتفاق در روز جمعه شاهد کاهش شدید در قیمت بازار سهام بودیم.

به گزارش سی‌ان‌ان، شاخص داو جونز با افت 905 واحدی یا 2/5 درصدی، بدترین عملکرد خود را از اکتبر 2020 داشته است. سهام اس اند پی هم با افت 2/3 درصدی بدترین روز خود را از فوریه داشت. و سهام COMP نیز با افت 2/2 درصدی از ماه سپتامبر بدترین روز خود را تجربه کرد.

ویروس کرونا و مدل‌های جهش یافته آن تا سال بعد و شاید بیشتر از آن بزرگترین ریسک برای بازار به شمار می‌آیند و می‌تواند همچنان باعث بی‌ثباتی بازار باشند. هم اکنون پیش بینی اینکه تاثیر ویروس جدید بر بی ثباتی بازارها چه مدت خواهد بود کار سختی است.ارزیابی شدت این ویروس جدید روزها و شاید هفته‌ها طول بکشد. پس ممکن است کاهش قیمت روز جمعه فرصت آنی برای خرید سهام در قیمت پایین نباشد. اما همه سهام‌ها شاهد کاهش قیمت نبودند. برای مثال سهام مدرنا و فایزر به ترتیب 20 درصد و 6 درصد افزایش داشته‌اند.

افت بازار نفت

جدا از بازار سهام، سایر بازارها نیز مانند بازار نفت در روز جمعه دچار مشکل شدند. برای مثال قیمت نفت آمریکا 12 درصد یا تقریبا ده دلار کاهش یافت و قیمت هر بشکه آن نزیک به زمان بسته شدن بازار سهام به 68/82 دلار رسید. نفت برنت هم بیش از ده درصد کاهش قیمت داشت و به 73/66 دلار به ازای هر بشکه رسید.

مطالعه بیشتر: ریزش شدید قیمت نفت / نفت تا 2 ماه دیگر به 60 دلار می‌رسد!

دلار آمریکا هم در زمان بسته شدن بورس به میزان 0/6 درصد کاهش قیمت داشت.‌ ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نبودند. بعد از ظهر جمعه بیت‌کوین بیش از هشت درصد کاهش قیمت داشت. در این بین سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری امن هجوم آورده‌اند. اوراق ده ساله خزانه‌داری آمریکا به میزان 1/51 درصد افزایش قیمت داشت. بازار طلا نیز در این روز صعودی بود.

با توجه به این روند بازارهای جهانی، بازارهای داخلی چه روندی را در پیش بگیرند؟ در همین مورد امشب (شنبه ششم آذر ماه) ساعت 21 ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز در گفتگویی با علی عباسیان و سامان کریمی‌شاد به پیش‌بینی آینده بازارها خواهند پرداخت.

علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را در صفحه تجارت‌نیوز مشاهده کنند.

 

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد