شمش طلا در جیب سرمایه‌گذاران خرد

شمش طلا در جیب سرمایه‌گذاران خرد

طبق اعلام بورس کالای ایران، معاملات زنجیره ای از ابزارهای مالی و مشتقه بر پایه شمش طلا ظرف روزهای آینده با معامله گواهی سپرده شمش آغاز می شود و در ادامه شاهد ورود شمش طلا به بازار مشتقه بورس کالا نیز خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از کالا خبر؛ حسین زمانی، کارشناس بازار سرمایه درباره مزیت‌ها و ویژگی‌های معاملات گواهی سپرده شمش طلا گفت: باتوجه به اینکه طلا فلز ارزشمند و کم حجم و کاربردی است، استفاده از گواهی سپرده که موجب ایجاد بازار نقدی قوی و قرارداد آتی شمش طلا که موجب ایجاد بازاری دوطرفه و استفاده از اهرم می‌شود، با توجه به مزایای که دارند، می‌توانند مورد استقبال معامله گران قرار بگیرند.

به گفته زمانی نخستین مزیت، کارمزد پایین معاملات است. با توجه به اینکه معاملات به صورت الکترونیک انجام می شوند با بهره‌مندی از سامانه آنلاین می‌توان موجب انجام معاملات مستمر با امکان کسب سود از نوسانات قیمت دارایی پایه با کارمزد پایین شد و حتی می‌توان در بازار آتی از اهرم جهت کسب سود بیشتر استفاده کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به بازار ثانویه که این بازارها دارا هستند، دومین مزیت نداشتن نیاز به تحویل فیزیکی و جابه جایی کالاست.

زمانی تصریح کرد: سومین مزیت نیز متنوع سازی سبد سرمایه‌گذاری با اتخاذ موقعیت خرید با استفاده از سازوکار بورس است و همچنین در زمان پایین آمدن قیمت می‌توان در آتی موقعیت فروش گرفت و کسب سود کرد.

به گفته وی؛ چهارمین مزیت استاندارد بودن کالا در زمان تحویل و اطمینان از اصالت کالا با توجه به نظارت‌های انجام شده از سوی بورس کالا و بانک مربوطه است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: پنجمین مزیت نیز افزایش عمق معاملات است که با توجه به گستردگی بازار و امکان ورود سرمایه های خرد به دلیل آنکه هر گواهی سپرده شمش طلا معادل 100 سوت (یک دهم گرم) است، به بازار صورت می‌گیرد. در نهایت باید گفت بازارهای گواهی سپرده و در ادامه قرارداد آتی شمش طلا موجب انجام معاملات در سطوح مختلف خرد و کلان و کمک به جذب سرمایه‌های جدید در شرایط رکود می‌شود.

به گفته زمانی با توجه به اینکه این بازار فعالان خاص خود را دارد (به عنوان نمونه داخلی، معاملات آب شده طلا و در خارج با عنوان فارکس و همچنین معاملات آتی سکه و معامله گران آن که از قبل بودند و همینطور صندوق‌های طلا) با ایجاد سازوکار مناسب به صورت الکترونیک که موجب ایجاد بازار داخلی قوی با هدف کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا، هزینه‌های پایین کارمزد، انبارداری و تحویل می‌شود، به طور قطع، می‌تواند موجب جذب اعتماد فعالان بازار و سرازیر شدن نقدینگی به این بازار شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین افزود: با توجه به ویژگی‌های خاصی که طلا دارد، سبب استقبال معامله‌گران و جذب نقدینگی به این بازار می‌شود و کمتر کالایی وجود دارد که این ویژگی‌ها را داشته باشند.

وی عنوان کرد: اولین ویژگی بازار نقدی این کالاست که ارزش‌گذاری معاملات آن به صورت دلاری و براساس سازوکار بازارهای جهانی است. دومین ویژگی قابلیت سرمایه‌گذاری بلند مدت است که برخلاف برخی کالاها (مانند زعفران و...) که به صورت فصلی و دوره یکساله هستند، این کالا را می‌توان برای سرمایه‌گذاری بلند مدت انتخاب کرد. سومین ویژگی حجم پذیری آن است، در واقع همه سرمایه@گذاران با قدرت‌های خرید مختلف در حجم‌های متنوع می‌توانند این کالا را خریداری کنند.

به گفته زمانی در کنار این بازار می‌توان با ایجاد بازار معاملات اختیار معامله (آپشن) برای شمش طلا و همچنین ایجاد بازارهای موازی جدید مانند ارزهای دیجیتال یا کالاهای ارزشمند دیگر به معاملات بازارهای مالی بورس کالا جذابیت بخشید.

وی در پایان تصریح کرد: مطلب مهم قابل ذکر دیگر که به عنوان راهکاری موثر برای جذب رضایت فعالان بازار و جذب مشتریان بالقوه شناخته می‌شود، معافیت مالیاتی این معاملات است که تاثیر خیلی زیادی در رونق دادوستدها دارد.

دو مزیت مهم گواهی سپرده شمش طلا

الهه نعمتی، کارشناس بازارهای کالایی نیز درباره مزیت‌های گواهی اظهار کرد: نقدشوندگی بالا و معافیت مالیاتی از جمله مزایای خرید گواهی سپرده شمش طلا است.

به گفته نعمتی برای اولین بار صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه شمش طلا با همکاری ایمیدرو و بورس کالا استارت خورد. حجم اولیه اولیه این قرار داد 250 کیلوگرم با درجه خلوص 997 است که قابلیت افزایش تا 5000 کیلو گرم را هم دارد.

وی می‌گوید: تاکنون در بورس کالا گواهی سپرده سکه قابلیت معامله داشت و انتشار گواهی سپرده شمش طلا را می‌توان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اقدامات در این بخش دانست.

نعمتی گفت: نقدشوندگی بالا، عدم ریسک نگهداری در منزل، کارمزد کم نسبت به بازار فیزیکی، معافیت مالیاتی و هم چنین قرار دادن این گواهی به عنوان وثیقه نزد بانک‌ها و اعطای تسهیلات از مزایای خرید گواهی سپرده شمش طلا است.

وی می‌گوید: همچنین این اقدام (گواهی سپرده شمش طلا) موجب تقویت منابع ارزی کشور و جذب سرمایه‌های سرگردان و پوشش نوسانات نرخ ارز می‌شود.

الهه نعمتی گفت: از دیگر نکات قابل توجه این است که خریداران از یک دهم گرم می‌توانند این گواهی را تهیه کنند و در صورتی که میزان خرید به یک کیلوگرم رسید می‌توانند از خزانه بانک‌ها نسبت به تحویل شمش خود اقدام کنند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد