8 مطالبه فعالان بورس از سیاست‌گذاران

8 مطالبه فعالان بورس از سیاست‌گذاران

چنانچه در چند ماهه پیش رو، شاهد سنگ‌اندازی برخی عوامل از قبیل محدودیت در‌ عرضه انرژی و سوخت صنایع، فروش بی‌رویه اوراق دولتی، ورود متداوم عرضه‌های اولیه بزرگ و در نهایت افزایش نرخ رشد سود بین بانکی نباشیم، امیدها بر ترس حاکم بر بازار فايق آمده که این امر نوید روزهای بهتری برای بازار سرمایه خواهد بود.

به گزارش بورس نیوز، به رغم تورم و اکثر کالاها و خدمات و رشد سودآوری بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه حال بازار سهام خوب نیست و امروز هم با افت 25 هزار پله شاخص‌کل مواجه بودیم. این شرایط، فعالان بازار سرمایه را دلسرد کرده است.

امین صالحی ، مدیرتحلیل و سرمایه گذاری شرکت کارگزاری ایساتیس پویا در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: همواره طی سالیان گذشته بازارسرمایه با نوسانات زیادی همراه بوده است. این نوسانات بالا و عدم ثبات رویه، چه خوب و چه بد، منجر به فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری در این بازار گردیده است.  تغییر های شدید قیمت طی یک سال گذشته هرچند غیرمنطقی بنظر می رسد، اما در نهایت معلول تصمیمات نهاد بالادستی و سرمایه گذاران این حوزه است. اما در نهایت با کاهش تلاطم‌ها، فضای منطق و تحلیل کم کم نمایان شده و سرمایه گذاران می توانند در این فضا تصمیمات مناسب تری اتخاذ کنند.

وی افزود: در حال حاضر با خروج بخش بزرگی از نقدینگی بازار سرمایه؛ پول هوشمند بصورت دوره ای متناسب با اخبار مثبت پیرامون صنایع خودنمایی میکند. در این فضا، سرمایه گذار با دید نوسانگیری به بازار ورود می کند که این امر چندان غیرمنطقی به نظر نمی رسد. در این راستا با تحقق شعار پیشبینی پذیر شدن اقتصاد فضای تحلیلی منطبق با واقعیت های اقتصادی همسوگردیده و نهایتا با فرهنگ سازی و افزایش سواد تحلیلی سهامداران منجر به پویایی بازار سرمایه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد دلیل درجا زدن های بازار سرمایه گفت: ابهامات موجود از بعد اقتصاد کلان یعنی ترس از سیاست های انقباضی دولت در‌مهار تورم و در نهایت رکود ناشی از این سیاست ها و همچنین ابهامات سیاسی گوناگون از جمله مذاکرات برجامی و منطقه ای، تصمیمات در خصوص حذف  ارز 4200 تومانی و قیمت گذاری های دستوری، نحوه تامین بودجه سال 1401 و از همه مهمتر خدشه دار شدن اعتماد سرمایه گذاران طی بیش از یک سال گذشه همگی باعث تعلل سرمایه گذاران برای ورود به بازار سرمایه و نهایتا درجا زدن بازار‌گردیده است.

وی با اشاره به خوش بینی نسبت به رشد بازار سرمایه در 4 ماه باقیمانده از سال، عنوان کرد: معمولا در‌ اواخر سال توام با افزایش انتظارات تورمی، شاهد فضای مثبتی در بازار سرمایه بوده ایم. چنانچه در  چند ماهه پیش رو، شاهد سنگ‌اندازی برخی عوامل از قبیل محدودیت در‌ عرضه انرژی و سوخت صنایع، فروش بی‌رویه اوراق دولتی، ورود متداوم عرضه‌های اولیه بزرگ و در نهایت افزایش نرخ رشد سود بین بانکی نباشیم، امیدها بر ترس حاکم بر بازار فايق آمده که این امر نوید روزهای بهتری برای بازار سرمایه خواهد بود.

صالحی تصریح کرد: قطعا تصمیمات و پیگیری های متولیان و سیاست گذاران  این حوزه در کنار مطالبه گری سهامداران، نقش سازنده ای در رفع ابهامات موجود و بهبود بازار سرمایه خواهد داشت. برخی از مطالبات اهالی بازار سرمایه عبارتند از:

  1. حذف رانت ناشی از ارز 4200 تومانی و قیمت گذاری دستوری
  2. پرداخت سود شرکت ها در قالب سجام
  3. کاهش رویه پیچیده افزایش‌سرمایه شرکت ها و کوتاه شدن این بازه زمانی
  4. عدم اعمال سلیقه در گشایش و توقف نمادها از سوی ناظرین و وضع قوانین مشخص در این حوزه
  5. عدم اظهار نظر های غیرکارشناسی برخی مسولین خارج از بازار
  6. هماهنگی تیم اقتصادی در اتخاذ تصمیمات هدفمند
  7. عدم دستکاری نرخ بهره بین بانکی و تعیین تکلیف نرخ تسعیر ارز بانک ها
  8. ایجاد هزینه برای دلالان بازارهای غیر مولد

مدیر تحلیل کارگزاری ایساتیس پویا در معرفی صنایع جذاب برای سرمایه گذاری میان مدت گفت: با توجه به اقدامات مجلس و اراده شکل گرفته در تیم اقتصادی دولت جهت رفع موانع تولید و به تبع آن حذف قیمت گذاری دستوری صنایع از جمله صنعت خودرو، این صنعت  می تواند در ماه های باقی مانده از سال، صنعت پیشرو در بازار سرمایه باشد.

وی اضافه کرد: همچنین فروش اموال مازاد بانک ها بر صنعت بانکداری و نیز حذف تدریجی و هدف مند ارز 4200 تومانی بر صنایع دارویی و غذایی تاثیر بسزایی خواهد داشت. بنظر می رسد این صنایع با اخبار مثبت پیرامون در میان مدت با استقبال مناسبی از سوی سهامداران روبرو باشند.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است صنایع p/e محور در دوره پیشین عملکرد مناسبی داشته و تداوم این روند با چشم انداز مناسب این صنایع در بلند مدت دور از ذهن نخواهد بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد