چرا طلا گران شد؟ / پیش‌بینی قیمت طلا و سکه 13 آذر

چرا طلا گران شد؟ / پیش‌بینی قیمت طلا و سکه 13 آذر

بازار مصنوعات طلا همچنان راکد است. علی‌رغم رکود در صنعت طلا اما بخشی از سرمایه‌های مردم به سمت طلاهای آب شده و سکه سوق پیدا کرده. چرا طلا گران شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ابهام در آینده مذاکرات طلا و سکه را در بازار ایران گران کرد. البته تنها آینده مذاکرات در افزایش قیمت طلا نقش نداشته بلکه در روز چهارشنبه (10 آذر 1400) طلا در بازارهای جهانی هم گران شد.

آیا آینده مذاکرات طلا را ارزان می‌کند؟ ريیس اتحادیه طلای کرج می‌گوید: در هفته سوم آذر قیمت طلا نوسان شدیدی ندارد. البته باید دید تا هفته آینده بازار ارز به چه سمت و سویی می‌رود. چنانچه آینده مذاکرات همچنان مبهم باشد، امکان دارد طلا اندکی گران شود.

مسعود ضرابی توضیح داد: البته چنانچه دلار هفته آینده گران شود، نوسان طلا زیاد نیست. یعنی نوسان قیمت‌ها مانند سال‌های گذشته آزاردهنده نخواهد بود.

چرا طلا گران شد؟

او با اشاره به علت گرانی طلا بیان کرد: علت گرانی طلا ابهام در آینده مذاکرات و افزایش انس جهانی طلا است. همین ابهامات باعث شده بازار ارز نوسان افزایشی داشته باشد و در افزایش قیمت طلا در بازار ایران اثر بگذارد.

هر چند فروشندگان می‌گویند بازار مصنوعات طلا راکد است و خریداری برای طلاهای ساخته شده وجود ندارد اما گویا با رشد قیمت دلار رونق به بازار طلای آب شده و سکه بازگشته است.

مطالعه بیشتر: پیش‌‎بینی قیمت طلا در هفته سوم آذر / خرید طلای آب شده زیاد شد

دنیای اقتصاد نوشت:

ناپایداری روند سکه

قرار گرفتن اونس جهانی در آستانه هفته منفی و افزایش قیمت ارز در هفته گذشته باعث شد قیمت طلا و سکه با نوسان جزيی روبه‌رو شود. با شروع مذاکرات وین، قیمت سکه با کمی کاهش همراه شد، ولی در روزهای پایانی هفته همچنان قیمت‌ها در روند قبلی باقی ماندند و تغییر محسوسی نداشتند که علت عمده آن را می‌توان با بحث مذاکرات وین و نتیجه آن مرتبط دانست. البته نمی‌توان روند ناپایدار محرک خارجی سکه را نادیده گرفت.

بر این اساس، افزایش قیمت ارز و کاهش اونس جهانی در طول هفته، همدیگر را پوشش دادند که این امر باعث شد قیمت طلا و سکه با نوسان 4/ 0درصد مثبت روبه‌رو شود. به این ترتیب، هر قطعه سکه امامی در آخرین روز کاری خود به سطح 12میلیون و 650تومان صعود کرد که اختلاف قیمت 270هزار تومانی را با ارزش ذاتی آن نشان می‌دهد.

رشد طلا ضمن کاهش هفتگی

افزایش قیمت طلا در معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر موضع موافق بانک مرکزی آمریکا برای تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه و افزایش نرخ‌های بهره، کندتر شد و (در ساعت 19) به 1772دلار رسید و در مسیر کاهش هفتگی قرار گرفت. اونس طلا از ابتدای هفته گذشته 1/ 1درصد ریزش قیمت داشت که در واکنش به اظهارات مقامات متعدد بانک مرکزی آمریکا روی داده است.

جروم پاول در اظهارات خود اعلام کرد که ممکن است در نشست سیاست پولی دسامبر در خصوص تعدیل سریع‌‌‌تر برنامه خرید اوراق قرضه تصمیم‌گیری شود. بر همین اساس اونس طلا در معاملات روز پنج‌شنبه در محدوده منفی بسته شد. به نظر می‌رسد بانک مرکزی تمایل بیشتری به تحکیم سیاست پولی پیدا کرده و اگر به یکباره بر اثر با شیوع واریانت جدید «اومیکرون» مشکلاتی به وجود آید، معامله‌‌‌گران احتمالا به سمت خرید دلار می‌روند. این فضا برای طلا منفی خواهد بود.

مطالعه بیشتر: هفته آینده دلار گران می‌‌شود؟ / دلار سهمیه‌ای چه آسیبی به بازار ارز زد؟

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد