حذف خرید خودکار عرضه‌ اولیه، فرصت یا تهدید؟

حذف خرید خودکار عرضه‌ اولیه، فرصت یا تهدید؟

حتی کف قیمتی عرضه اولیه

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه امروز میزبان دو شرکت تازه وارد است. "کیمیاتک" و "فجهان" امروز در حالی عرضه اولیه می شوند که مطابق تصمیمات شرکت فرابورس ایران، شرکت‌های کارگزاری ملزم به حذف قرارداد خرید خودکار عرضه‌ اولیه در خدمات خود شده‌اند. بنابراین خرید عرضه‌های اولیه از این پس مستقیما از سوی کاربران انجام خواهد شد و کارگزاری ها با توجه به محدودیت مقرراتی، نمی‌توانند خرید خودکار را برای کاربران خود انجام دهند. به نظد می رسد این محدودیت، فشار بیشتری به سیستم های معاملاتی کارگزاری ها وارد کرده و اختلال سیستم معاملات بعضی از کارگزاری ها، اعتراض سهامداران را به دنبال داشته است.

فرزاد میدانی مدیر معاملات کارگزاری فارابی در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص محدویت خرید خودکار عرضه های اولیه بیان کرد: خرید خودکار عرضه های اولیه توسط کارگزاری ها، امکانی بود که برخی کارگزاری ها در اختیار مشتریان خود قرار می دادند؛ اما حذف امکان خرید خودکار عرضه های اولیه، خللی در خدمات کارگزاری ها ایجاد نخواهد کرد و فقط مشتریان می بایست در مدت زمانی که برای ثبت سفارش عرضه های اولیه تعیین شده، شخصا اقدام به ثبت سفارش خرید در سامانه معاملاتی کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط عرضه های اولیه امروز، اتفاقا حذف امکان خرید خودکار عرضه اولیه توسط کارگزاری ها، برای شرکت های کارگزاری مزیت محسوب می گردد. در نظر داشته باشید که دامنه نوسان "فجهان" 20 درصد است و طبیعتا کارگزاری ها در فرآیند خرید خودکار عرضه اولیه، در سقف قیمتی اقدام به ثبت سفارش می کنند؛ حال آنکه قیمت کارشناسی "فجهان" در گزارش کارشناس ارزش گذاری 420 تومان بوده و دامنه قیمت در روز عرضه اولیه 450 الی 550 تومان تعیین شده است. بنابراین حتی کف قیمتی روز عرضه اولیه از قیمت گذاری کارشناسی بالاتر است و با این شرایط، خرید خودکار عرضه اولیه در سقف قیمت می توانست دردسرهایی برای کارگزاران ایجاد کند. ضمن اینکه معتقدم سقف قیمتی 550 تومان برای "فجهان" گران است!

میدانی در خاتمه تصریح کرد: با در نظر گرفتن شرایط عرضه اولیه های امروز و نیز عدم امکان خرید خودکار عرضه اولیه، احتمالا تعداد مشارکت کنندگان در عرضه های امروز کاهش خواهد داشت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد